XTVp25 Předplavecká příprava a hry ve vodě

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVp25/01: St 12:00–12:50 bazén ZŠ Horní, P. Vlček, J. Vrbas
XTVp25/02: St 13:00–13:50 bazén ZŠ Horní, P. Vlček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen vysvětlit základní pojmy z oblasti plavání, ovládá zásady hygieny a bezpečnosti při plavání a je schopen je aplikovat v praxi. Umí seznámit neplavce hravou formou s vodním prostředím a odstranit jeho případný strach z vody, definovat a aplikovat základní předplavecké dovednosti od opatrného seznamování s vodním prostředím jako základ pro budoucí nácvik jednotlivých plaveckých stylů vhodnou formou a s přihlédnutím ke zvláštnostem při výuce dětí předškolního věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na předplaveckou přípravu a hry ve vodě; získané poznatky a dovednosti využije při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku; dokáže zachránit tonoucí dítě
Osnova
  • 1. Základní plavecké pojmy, zásady hygieny a bezpečnosti při plavání, průpravná cvičení na suchu. 2. – 5. Průpravná cvičení a hry pro seznámení s vodou a orientaci ve vodě, splývání a dýchání do vody. 6. Pády a skoky do vody hravou formou za dodržení zásad bezpečnosti. 7. – 8. Prvkové plavání - postupné a nenásilné seznámení s kraulovým, znakovým a prsovým pohybem nohou a paží. 9. – 10. Nácvik souhry u vybraného plaveckého způsobu (kraul, znak, prsa). 11. Zásady dopomoci unavenému plavci, záchrana tonoucího. 12. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
  • RESCH, Johann a Erich KUNTNER. Jak se neutopit : učíme se plavat hrou a vesele. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 70 s. ISBN 8085783185. info
  • MILER,T.Záchranář – Bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK, 1995. 1995. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Prokázání plavecké dovednosti na vzdálenost 100 m bez časového limitu a znalosti her ve vodě formou písemného / praktického testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.