ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (cvičící)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_CjJA/OS01: Pá 11. 3. 16:00–17:50 učebna 32, Pá 18. 3. 15:00–16:50 učebna 32, Pá 22. 4. 15:00–16:50 učebna 32, K. Březinová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. V závěru kurzu student dokáže:
1. Vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
2. Posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
3. Samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit.
Výstupy z učení
V závěru kurzu student dokáže:
1. Vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
2. Posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
3. Samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit.
Osnova
  • 1. Rozbor konkrétních psaných textů. Styl a slohový postup. Kompozice textu.
  • 2. Syntaktická analýza textu. Věta a její struktura. Souvětí.
  • 3. Větné členy, větné vztahy a forma jejich vyjádření.
  • 4. Lexikální jednotky - slova, sousloví, frazémy. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Významové vztahy v textu (synonymie, antonymie). Slova mnohoznačná.
  • 5. Tvaroslovná analýza textu. Ohebná slova a gramatické kategorie. Poznávání významu a gramatické charakteristiky v textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace. Korektura gramatických chyb.
  • 6. Zvuková a grafická rovina textu, jejich rozdíly. Konkrétní případy změny hlásek v proudu řeči. Případy asimilace znělosti.
  • 7. Korektura pravopisných chyb v textu.
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
  • Pravidla českého pravopisu. Vydání 2. (s Dodatkem Mini. Praha: Academia, 2005, 391 stran. ISBN 802001327X. info
    doporučená literatura
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
  • STRAKOVÁ, Helena a František KALANDRA. Jak psát bez chyb, aneb, I pravopis se dá naučit : přehledné a srozumitelné objasňování pravopisu ve výkladové části, texty na procvičení a upevnění správných jazykových návyků, klíč - diktáty. Vyd. 1. Brno: Cerm, 2011, 212 s. ISBN 9788072047338. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to aplikaci, analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce. Vzhledem k tomu, že pro studenty kombinované formy studia není účast ve výuce povinná a počet hodin kontaktní výuky je nízký, předpokládá se samostudium. Jako povinná se stanovuje účast na průběžných testech.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky: studium odborné literatury, řešení praktických úkolů v průběhu semestru, úspěšné splnění kontrolního testu v polovině semestru, úspěšné zvládnutí zápočtového testu na konci semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ZS1BK_CjJA