CORE039 Toulky evropskou literaturou pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:50 učebna 50
Předpoklady
!PROGRAM(B-CJ3S) || !PROGRAM(N-CJ2) || !PROGRAM(N-CJC2) || !PROGRAM(M-ZS15)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 32/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům (i nepedagogických studijních programů) nabídnout prostřednictvím analýzy literárních děl přehled o literárněhistorickém vývoji a recepční dynamice evropské literatury pro děti a mládež, posílit jejich interpretační kompetence a podnítit jejich samostatné uvažování o mezigeneračním kulturním pojítku a společných estetických i etických hodnotách, které jsou v knižní tvorbě pro děti a mládež uloženy a podílejí se na formování národní identity i společného evropského kulturního rámce. Studovat literaturu pro děti a mládež znamená věnovat se nejen hodnotám, které jsme zdědili, ale především těm, které chceme předávat dál.
Výstupy z učení
Student bude na základě osvojení literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit evropskou literární produkci určenou dětem a mládeži. Bude vnímat spojitosti a vzájemné působení literárních děl ve světovém kontextu napříč národními literaturami a epochami. Dokáže se orientovat v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích.
Osnova
  • Počátky evropské literatury pro děti a mládež, robinsonský mýtus versus pedagogický román.
  • Co četly děti před 200 lety?
  • Teorie vzniku folklorních pohádek a jejich cesta do literatury určené dětem.
  • Hans Christian Andersen a ti druzí - úspěchy na poli umělé pohádky pro děti navzdory původním autorským ambicím.
  • Pinocchio jako metafora dětství a dospívání a jeho adaptační podoby od 19. do 21. století.
  • Exkurz do krajiny nonsensu od Alenky v říši divů k Medvídkovi Pú.
  • Petr Pan jako mýtus věčného dětství.
  • Je Malý princ filozofickou pohádkou pro děti?
  • Astrid Lindgren provokující, revoltující, utěšující, baladická.
  • Jostein Gaarder, David Almond a další, kteří se nebojí mluvit s dětmi o smrti.
  • Timothée de Fombelle a jeho fikční světy blízké i vzdálené.
  • Obrazové narativy - knihy, k nimž nepotřebujeme překladatele, ale interpreta.
Literatura
    povinná literatura
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2013, 430 stran. ISBN 9788000033365. info
    doporučená literatura
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Edited by Ivan Dorovský - Vlasta Řeřichová. 1. vyd. Praha: Libri, 2007. 847 s. ISBN 9788072773145.
    neurčeno
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 9788021044135. info
  • časopis Bookbird (www.ibby.org)
  • Časopis Strenae; viz https://journals.openedition.org/strenae/
Výukové metody
Studenti budou přednáškami vedeni k tomu, aby uvažovali o potenciálu literatury pro děti a mládež, rozvíjeli svoje literárněvědné znalosti a v následných diskusích tříbili interpretační dovednosti.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška. Požadavky k ukončení: předmět je zakončen kolokviální rozpravou či písemnou reflexí (v rozsahu 3-5 stran) jednoho ze studentem zvolených témat, jež byla odpřednášena.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.