IPPp22 Souvislá pedagogická praxe 4

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
4 týdny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Horčička (cvičící)
Mgr. Alžběta Jurasová (cvičící)
Mgr. Teresa Vicianová (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání dovedností a zkušeností výchovně-vzdělávací práce se žáky na 1. stupni ZŠ v oblasti metodické, organizační, odborné a pedagogické.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Navrhnout scénář vyučovací hodiny příslušného předmětu;
Organizovat realizaci vyučovacího pokusu v příslušném předmětu;
Diskutovat o svém způsobu didaktické transformace učiva, motivace žáků či práci s pravidly chování;
Reflektovat rozvoj vlastních profesních kompetencí dle stanovených indikátorů.
Osnova
  • Studenti hospitují u cvičného učitele, popř. u jiného učitele (ve vybraných předmětech, v zajímavých tématech nebo v netradičních organizačních formách, pokud to umožní podmínky školy)
  • Uskuteční minimálně 20 vlastních vyučovacích pokusů (včetně realizace výukového projektu) z předmětů 1. stupně ZŠ v návaznosti na didaktiky předmětů v 10. semestru. Přesná náplň bude vždy stanovena po dohodě s garanty praxe a spolupracujícím učitelem.
  • Vedou pedagogický deník, ve kterém jsou záznamy z hospitací, přípravy na vyučovací hodiny a jejich rozbory.
  • Opravují sešity, chystají pomůcky pro výuku, vykonávají dozory o přestávkách a účastní se veškerého dění ve škole, pokud probíhá v době jejich praxe (pedagogické porady, třídní schůzky apod.).
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro ZV (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318/
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • HAVEL, Jiří a Oldřich ŠIMONÍK. Kooperující učitel : úloha cvičných učitelů základních škol v procesu přípravy budoucích učitelů. Brno: MSD, 2006, 128 s. ISBN 8086633438. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • MRHAČ, Josef. Pedagogická praxe ve studiu učitelství I. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 187 s. URL info
Výukové metody
vyučovací pokusy, náslechy, rozbory
Metody hodnocení
Typ ukončení: přípravy na vyučování, zápočet
Informace učitele
http://katedry.ped.muni.cz/primarni-pedagogika/pro-studenty-zs/praxe-zs
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.