SOk846 Hudebně pohybová výchova pro vychovatele

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Mgr. Hana Novotná (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk846/01: Pá 17. 2. 9:00–12:50 učebna 20, 14:00–16:50 učebna 20, So 25. 3. 11:00–12:50 učebna 20, 14:00–19:50 učebna 20, Pá 12. 5. 14:00–18:50 učebna 20, So 13. 5. 9:00–12:50 učebna 20, H. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Každý nemůže být tanečníkem, ale každý má právo dosáhnout vlády nad svým tělem, tím i možnosti sebevyjádření a sebejistotu pramenící ze sebepoznání.“ (E. Blažeková) Cílem předmětu je umožnit studentům blíže a uvědoměle poznat své tělo v pohybu a seznámit se s nejrůznější způsoby, jak s ním pracovat jednak pro své vlastní potěšení, jednak s dětmi. Důraz bude kladen zejména na vzájemné propojení hudebně vyjadřovacích prostředků s pohybovými, neboť právě jejich vzájemná syntéza umocňuje účinek jejich vnímání. Smyslem předmětu je zprostředkovat studentům bezpečné a tolerantní prostředí pro vlastní pohybové a hudební zkušenosti, jež je dál mohou vést k celostnímu pojímání hudebně pohybových aktivit směrem jak k oblasti osobnostního rozvoje, tak k oblasti mezi-umělecké, mezipředmětové, a především mezilidské spolupráce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
- schopen aplikovat poznatky o funkci lidského těla a hudebních vyjadřovacích prostředcích do různorodých hudebně pohybových aktivit;
- seznámen s repertoárem vybraných lidových, společenských, moderně populárních písní a tanců;
- podnícen využívat k hudebně pohybové hře různorodé podněty z oblasti literatury a výtvarného umění;
- motivován uplatnit postupy vedoucí k rozvíjení hudební i pohybové tvořivosti jak ve vlastní tvůrčí činnosti, tak u svých žáků;
- veden k využití získaných poznatků a zkušeností do vlastní výuky.
Osnova
  • 1. Poznáváme svoje tělo
  • 2. Hudba a pohyb
  • 3. Pohyb a slovo
  • 4. Na lidovou notu
  • 5. Letem světem hudbou tancem
  • 6. Tančíme a posloucháme
  • 7. I s knihou se dá tančit
  • 8. Hudebně pohybové divadlo
  • 9. Od pohybu k výtvarnému umění a naopak
  • 10. Line dance aneb tančit v řadě může být zábava I (populární tanečně hudební směry)
  • 11. Line dance II
  • 12. Elementární choreografie
Literatura
    povinná literatura
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
  • HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
    doporučená literatura
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ : (didaktika hudební výchovy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 48 s. ISBN 8021039116. info
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 135 s. ISBN 8071784370. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Učivo. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1996, 50 stran. info
  • HERDEN, Jaroslav a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s. ISBN 807066522X. info
  • KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
Výukové metody
Praktický workshop: elementární hudebně pohybové hry, cvičení a nejrůznějších druhy tanců a tanečních forem bez i s využitím zpěvu, hry na nástroje a dalších pomůcek; elementární kompozice. Kolektivní výuka.
Použité výukové metody budou s ohledem na didaktiku hudební i pohybové výchovy reflektovány a analyzovány na konci každého setkání.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář; kolokvium uděleno za docházku (min. 80 %), aktivní účast v hodinách (rozprava nad předmětem) a zpracování zadaných úkolů.
Informace učitele
Další doporučená literatura:
JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998.
GOODKIN, Doug. Play, Sing and Dance: An Introduction to Orff Schulwerk. 3. vyd. místo neznámé : Schott Music Corporation, 2013. str. 200. ISBN 1-902455.07-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, podzim 2024.