SPc513 Oftalmopedie - základní diagnostické postupy v oboru zrakové terapie

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/2. 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc513/01: So 18. 2. 8:00–13:50 učebna 38, Pá 24. 2. 14:00–19:50 učebna 38, So 1. 4. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, So 22. 4. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, V. Linhartová, M. Vrubel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia od vymezení oboru a jeho mezioborového postavení k podpoře a poradenství u osob s postižením zraku různých věkových období. Zaměříme se také na systém vzdělávání této cílové skupiny u nás a na specifická opatření a na podporu v raném, předškolním a ve školním věku.
Výstupy z učení
Studenti by měli být v závěru kurzu schopni:
- vymezit zrakové postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením;
-znát specifika u dítěte s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervenci;
- rozumět systému vzdělávání pro zrakově postižené u nás, znát technické pomůcky a vybavení, úlohu speciálně pedagogických center;
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru, historie podpory osob s postižením zraku u nás a v zahraničí, mezioborová spolupráce
  • 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • 3. Vývoj zrakového vnímání. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy.
  • 4. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, služby a jejich význam. Dítě raného věku a jeho rodina.
  • 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky a podpory.
  • 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR od předškolního věku po adolescenci.
  • 10. Poradenství, podpora a intervence v období předškolní a školní docházky. Poradenství v oblasti přípravy a volby povolání.
  • 11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
    doporučená literatura
  • JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
    neurčeno
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
Výukové metody
prezentace, diskuse, praktická ukázka, video
Metody hodnocení
ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
Informace učitele
V začátku semestru budou upřesněny informace o průběhu výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, podzim 2023, podzim 2024.