Ze0119 Terénní cvičení z fyzické geografie

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová (cvičící)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0119/01: Po 24. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 25. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 26. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 27. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, V. Korvasová, P. Mackovčin
Ze0119/02: Po 24. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 25. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 26. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 27. 4. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, V. Korvasová, P. Mackovčin
Předpoklady
Absolvování analytických disciplin z fyzické geografie: Reliéf a stavba Země. Půda a biota Země.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je na příkladu vybraného regionu ČR demonstrovat a v praxi prověřit poznatky získané v přednáškách a seminářích z dílčích fyzickogeografických disciplin. Studenti budou seznámeni s přírodními podmínkami modelového území, jeho ekonomickým využitím a sídelními poměry. Studenti tak porozumí situaci v navštíveném regionu. Jejich úkoly budou spočívat v účelovém hodnocení území a mapování příkladů vybraných jevů v jednotlivých přírodních složkách v území s ohledem na lidské činnosti (škodlivé přírodní procesy, nevhodné využívání, ohrožení lidskými aktivitami).
Výstupy z učení
Studenti budou seznámeni s přírodními podmínkami modelového území, jeho ekonomickým využitím a sídelními poměry. Studenti tak porozumí situaci v navštíveném regionu. Jejich úkoly budou spočívat v účelovém hodnocení území a mapování příkladů vybraných jevů v jednotlivých přírodních složkách (horninové prostředí, reliéf, půdní poměry a biota).
Osnova
  • 1)Sběr podkladů z území terénní praxe – textové, tabulkové a mapové materiály. 2)Zaznamenávání informací získaných z výkladu během rekognoskace modelového území. 3)Rozdělení úkolů a území terénní praxe. 4)Samostatná práce v terénu. 5)Sepsání individuálních a skupinových zpráv z terénní praxe.
Literatura
    doporučená literatura
  • 2) Půdní mapa ČR, měřítko 1:50 000, Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy, Praha-Zbraslav
  • 1) Geologická mapa ČR, mařítko 1:50 000, Ústřední ústav geologický, Praha
  • 3) Základní mapa ČR, měřítko 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000, ČÚZK, Praha
Výukové metody
Výklad v terénu. Samostatná práce studentů. Samostatné skupinové zpracování dat z terénu.
Metody hodnocení
K získání hodnocení SPLNĚNO je potřeba se aktivně zúčastnit cvičení a odevzdat výsledky individuální práce a skupinového zpracování úkolu z terénní praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.