CJc320 Didaktika literatury pro střední školy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 2. 8:00–10:50 učebna 7, Pá 5. 4. 15:00–17:50 učebna 7, Pá 17. 5. 15:00–17:50 respirium (5. nadzemní podlaží)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje poznatky z Didaktiky literatury pro střední školy 1, představuje možné podoby aplikace vybraných konkrétních metodických postupů při práci s literárním textem na střední škole. Dále se zaměřuje na učební materiály – učebnice, čítankové antologie, portfolia učitele – a také otázky hodnocení a klasifikace.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu dokáže účastník aplikovat adekvátní metodické postupy při práci s uměleckou literaturou i literární faktografií ve výuce literatury na střední škole, dokáže adekvátně volit a odůvodnit způsoby hodnocení. Bude seznámen se spektrem učebních materiálů pro výuku literatury na střední škole, bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům.
Osnova
  • 1. Praktické ukázky vybraných metodických postupů při práci s epikou – volba, adekvátnost, diferencovanost 2. Praktické ukázky vybraných metodických postupů při práci s lyrikou – volba, adekvátnost, diferencovanost 3. Problematika práce s učebnicí (čítankou), příprava vlastních učebních materiálů. 4. Problematika zpětné vazby ve výuce literatury – hodnocení, klasifikace.
Literatura
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
  • HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
Výukové metody
Typ výuky: cvičení. Metody: teoretická příprava, diskuse, praktické aktivity, zhodnocení výstupů.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované tematické tříhodinové výukové lekce literatury, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. Realizace a reflexe alespoň části lekce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/CJc320