FC5056 Didaktika praktického vyučování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5056/KombiPred01: So 13. 4. 13:00–15:50 učebna 5, So 27. 4. 14:00–16:50 učebna 5, So 11. 5. 11:00–12:50 učebna 5, P. Pecina, N. Straková
FC5056/PrezPred01: Út 10:00–11:50 laboratoř 84, P. Pecina, N. Straková
Předpoklady
Základy pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět obsahově navazuje na předchozí předměty zaměřené na didaktiku SOŠ a didaktiku odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: cíle v praktickém vyučování, didaktické zásady, psychomotorické dovednosti a jejich osvojování žáky, metody a formy výuku praktického vyučování.
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- definovat předmět zájmu didaktiky praktického vyučování;
- vymezit specifika výuky praktického vyučování;
- charakterizovat proces výuky praktického vyučování;
- stanovit cíle a obsah ve výuce praktického vyučování;
- aplikovat instruktáž a cvičení jako základní metody praktického vyučování;
- aplikovat simulační a problémové metody ve výuce praktického vyučování;
- vymezit organizační formy ve výuce praktického vyučování.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základních školách.
  • 2. Proces výuky praktického vyučování, motivace žáků.
  • 3. Výukové cíle ve výuce praktického vyučování.
  • 4. Obsah výuky praktického vyučování, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo.
  • 5. Aplikace didaktických zásad a pravidel ve výuce praktického vyučování.
  • 6. Systémy výuky praktického vyučování.
  • 7. Osvojování psychomotorických dovedností ve výuce praktického vyučování.
  • 8. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, instruktáž, cvičení, práce s technickou dokumentací.
  • 9. Využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. Exkurze ve výuce praktického vyučování.
  • 10. Organizační formy ve výuce praktického vyučování.
  • 11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování.
Literatura
    povinná literatura
  • Ďuriš, M., Stebila, J., Žáčok, L. (2011). Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella. ISBN 978-80-557-0269-8
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
    doporučená literatura
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC5056