B 2017

Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách

PECINA, Pavel

Základní údaje

Originální název

Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách

Název česky

Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách

Název anglicky

The phenomenon of technical education in secondary schools

Autoři

Vydání

233 s. 2017

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-8677-7

Klíčová slova česky

technika, technické vědy, systém odborného technického vzdělávání v České republice, didaktika odborných technických předmětů v systému pedagogických věd, systém výuky odborných technických předmětů, výukové cíle v odborném technickém vzdělávání, obsah výuky v odborném technickém vzdělávání, technologie výuky odborných technických předmětů

Klíčová slova anglicky

technology, engineering sciences, the vocational technical education in the Czech Republic, didactics of technical subjects in the system of pedagogical sciences, the system of teaching of technical subjects, educational objectives in vocational technical education, content of teaching in vocational technical education, technology teaching of technical subjects
Změněno: 10. 10. 2017 11:21, Bc. Jiří Hotárek

Anotace

CZ EN

Česky

Předložená teoreticko-empirická studie je věnována vybraným otázkám technického vzdělávání na středních školách. Její využití je však širší, s přesahem do základního i vysokoškolského technického vzdělávání. První část je věnována vymezení techniky a strukturaci technických věd a systému technického vzdělávání na základních a středních školách. V další části je pozornost zaměřena na didaktiku technických předmětů v systému pedagogických věd. Následuje pojednání o systému výuky odborných technických předmětů a vědeckovýzkumné činnosti v oblasti odborných technických předmětů. Nejrozsáhlejší část práce je věnována otázkám výukových cílů, obsahu výuky a technologii výuky technických předmětů a to z hlediska teoretického, prakticko-metodického a empirického. Vybraná relevantní teorie je doplněna aplikačními příklady z výuky technických předmětů. Poslední část práce představuje výzkumnou zprávu z oblasti příležitostí žáků k aktivní činnosti ve výuce technických předmětů na středních školách. Součástí příloh je ukázka profilu absolventa technického oboru, ukázka učebního plánu, ukázka učebních osnov, výzkumný nástroj a seznam škol, kde byl proveden výzkum.

Anglicky

The presented theoretical - empirical study is devoted to selected questions of technical education in secondary schools. Its use is wider reaching into basic and higher technical education. The first part is dedicated to defining and structuring techniques of engineering and technical education system at primary and secondary schools. In another part of the attention is focused on teaching technical subjects in the system of pedagogical sciences. Following discussion of the educational system of vocational technical courses and research in the field of technical subjects. The largest part is devoted to the issues of educational objectives, content, teaching and technology teaching technical subjects in terms of theoretical, practical - methodological and empirical. Selected relevant theory is complemented with application examples of teaching technical subjects. The last part presents a research report in the area of opportunities for pupils to active involvement in teaching technical subjects in secondary schools. The appendixes is a sample profile of a graduate technical field demonstration of the curriculum, sample curricula, research tool and a list of schools where the research was done.