IVc516 Etické a profesní chování v behaviorální analýze

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVc516/OS01: Pá 23. 2. 9:00–16:50 Virtuální místnost, Pá 8. 3. 9:00–16:50 Virtuální místnost, So 9. 3. 9:00–16:50 Virtuální místnost, Z. Maštenová, L. Mikurčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do etického a profesního chování v behaviorální analýze a je zaměřen na detailní rozbor pravidel etického a zodpovědného chování behaviorálních analytiků, jenž jsou definované v tzv. Etickém kodexu pro behaviorální analytiky (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Uchazeči se podrobně seznámí se způsoby rozhodování, které chování pacienta/klienta může podléhat behaviorální intervenci, a které naopak intervenci podléhat nesmí. Předmět se zaměří také na zodpovědné chování behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům, zákonným zástupcům, rodině, ostatním profesionálům a společnosti jako celku. Kurz je zaměřený na etickou zodpovědnost vůči klientům, kolegům a společnosti a profesionální kodex behaviorálního analytika. Jeden výukový blok bude věnován vztahu behaviorálního analytika k výzkumu.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu znají podrobně etické standardy nelékařských zdravotnických povolání a etický kodex behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáží vysvětlit co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního analytika a asistenta behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Znají komplexně práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu. Dokáží popsat a reflektovat situace, kdy může dojít k porušení etických pravidel, a dokáží navrhnout způsob řešení etického nebo profesního konfliktu. Dokáží vyhodnotit etickou stránku konsekvencí při zahájení individuálního behaviorálního programu, etické aspekty měření a volby experimentálního designu, možnost konfliktů rolí a pozic při spolupráci s klientem/pacientem, jeho rodinou a ostatními profesionály. Rozpoznají a vyhodnotí, zda je program behaviorální změny v souladu s nejlepšími zájmy jedince, jeho rodiny a komunity.
Osnova
  • behaviorální analytici jako supervizoři
  • etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči profesi behaviorální analýzy
  • etická odpovědnost behaviorálního analytika vůči kolegům
  • veřejná prohlášení
  • behaviorální analytik a výzkum
  • etická odpovědnost vůči BACB
Literatura
  • Bailey, J. (2006). How to Think Like a Behavior Analyst: Understanding the Science That Can Change Your Life. Routledge.
  • Bailey, J., & Burch, M. (2016). Ethics for Behavior Analysts (3rd Ed). Routledge.
  • Soubor profesních a etických zásad pro behaviorální analytiky. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://csaba.cz/wp-content/uploads/2019/03/160925-compliance-code-czech.pdf
  • Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IVc516