JLKDR_2002 Metodologie literárněvědného výzkumu 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem pro studium daného předmětu je zvládnutí základů literárněvědné metodologie v rámci předchozího magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má studentům rozšířit a prohloubit poznání literární teorie a historie, a to ve spojitosti s aktivizací jejich vědeckého myšlení. Navazuje na jejich znalosti literárněvědné metodologie, které si osvojili v magisterském studiu. V průběhu kursu by se měli naučit kriticky uvažovat o možnostech výzkumných teorií, přístupů a metod v oblasti literární vědy. Poté by měli být schopni zformulovat výzkumný problém a výzkumný cíl, zvládnout aplikaci metodologických výzkumných nástrojů a postupů při řešení dané problematiky. Získané vědomosti a dovednosti by měli uplatnit při tvorbě kvalitního odborného textu a jeho prezentace.
Osnova
  • Tematické okruhy: Věda a lidské poznávání. Tendence rozvoje společenských věd. Interdisciplinarita ve společenských vědách. Charakter a druhy vědecké práce. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Druhy literárněvědného výzkumu. Metody literárněvědného výzkumu: rešerše materiálu, analýza a syntéza, experiment, analyticko-srovnávací metoda apod. Kvantitativní výzkum. Možnosti využití metod a technik kvantitativního výzkumu při zkoumání literárněhistorických dat. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Teoretické a metodologické přístupy užívané při zkoumání literatury šířené digitálními médii. Etická stránka tvorby vědeckých textů.
Literatura
    povinná literatura
  • MOCNÁ, Dagmar a kol. Metody literární historie. Olomouc: UP, 2015. 79 s.
  • MITOSEK, Zofia. Teorie literatury : historický přehled. Translated by Marie Havránková. Vydání první. Brno: Host, 2010, 480 stran. ISBN 9788072943326. info
  • BÍLEK, Petr A. Literatura a kánon. Edited by Jan Wiendl. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2007, 72 s. ISBN 9788073081935. URL info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • ŠTOCHL, Miroslav. Teorie literární komunikace. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5. info
  • BENČO, Jozef. Metodológia vedeckého výskumu. Bratislava: Iris, 2001, 194 s. ISBN 80-89018-27-0. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    doporučená literatura
  • GALÍK, Josef, Erik GILK, Petr HORA, Jana KOLÁŘOVÁ, Petr KOMENDA, Radek MALÝ, Eduard PETRŮ, Martin PODIVÍNSKÝ, Jan SCHNEIDER, Jiří SKALIČKA a Alena ŠTĚRBOVÁ. Panorama české literatury. Edited by Lubomír Machala. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2015, 607 stran. ISBN 9788024248189. info
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
  • GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007, 229 s. ISBN 9788022323178. info
  • JUSZCZYK, Stanisław. Metodológia empirických výskumov v spoločenských vedách. Translated by Milan Štefanko. Bratislava: Iris, 2003, 137 s. ISBN 8089018130. info
  • POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Translated by Jiří Fiala. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997, xliv, 617. ISBN 8086005453. info
Výukové metody
Komplex výukových metod tvoří samostatné studium, přednášky vyučujících a konzultace se školiteli.
Metody hodnocení
Základem pro hodnocení a následné udělení zápočtu je zpracování projektu zvoleného výzkumu, který musí zahrnovat analýzu dosavadního stavu bádání a který bude východiskem disertační práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.