PdF:SO171 Herecká výchova - Informace o předmětu
SO171 Herecká výchova
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Denisa Tchelidze (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO171/PrezSem01: Pá 19. 4. 9:00–12:50 učebna 19, 14:00–16:50 učebna 20, So 20. 4. 9:00–12:50 učebna 20, 14:00–16:50 učebna 20, D. Tchelidze
SO171/01: Pá 19. 4. 9:00–12:50 učebna 19, 14:00–16:50 učebna 20, So 20. 4. 9:00–12:50 učebna 20, 14:00–16:50 učebna 20, D. Tchelidze - Předpoklady
- SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
Výuka probíhá formou 2 denní dílny.
Studující denního i kombinovaného studia dílnu absolvují společně. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/17, pouze zareg.: 2/17 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl seznámit studenty se základy herecké tvorby. Důraz bude kladen zejména na hledání výrazových prostředků herce skrze pohyb, výraz, mluvené slovo a improvizaci.
1) Osvojení základních principů herecké práce s hlasem, pohybem a emocemi;
2) Osvojení principů divadelní improvizace;
3) Schopnost tvořit a rozvíjet dramatické situace;
4) Dovednost vytvořit postavu/charakter/roli; - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět:
Užívat herní dovednosti.
Vstupovat do herních (fiktivních) situací.
Jednat v herních (fiktivních) situacích.
Experimentovat a hledat neobvyklá řešení v herních situacích.
Zapojit se do herní situace.
Přijímat a dodržovat v herní situaci pravidla a role.
Směřovat herní situaci k cíli.
Jednat v herní situaci spontánně a tvořivě.
Reflektovat v herní situaci sebe i ostatní. - Osnova
- Herec a prostor
- Herec a výrazové prostředky jeho těla
- Herecká improvizace
- Skupinová improvizace
- Uchopení a fixace postavy
- Role play
- Literatura
- doporučená literatura
- JOHNSTONE, Keith. IMPRO : improvizace a divadlo. Edited by Julek Neumann. 1. vydání. V Praze: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2014, 294 stran. ISBN 9788073312664. info
- KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb : herecká pohybová výchova. 4. dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2003, 242 s. ISBN 8085883325. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 8070681667. info
- JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
- SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
- Stanislavského metoda herecké práce. Edited by Radovan Lukavský. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 155 s. URL info
- STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Můj život v umění. Translated by František Píšek. Autoris. vyd. Praha: Svoboda, 1946, 429 s. URL info
- Výukové metody
- cvičení, metoda hry v roli, dramatizace, nácvik hereckých dovedností
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Výuka probíhá v bloku. Studenti jsou povinni splnit 100% účast a aktivně participovat v průběhu semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SO171