SP3009 Patopsychologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3009/Kombi01: So 9. 3. 8:00–13:50 učebna 35, So 16. 3. 8:00–13:50 učebna 35, V. Linhartová
SP3009/Prez01: Čt 15:00–16:50 učebna 35, V. Linhartová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu je naučit studující základní pojmy, kterými lze charakterizovat a popisovat psychologické fenomény, jež se vyvíjejí mimo normu, pochopit mechanismus vývoje psychických odchylek, zvládnout terminologii poruch jednotlivých psychických funkcí a pochopit psychologickou problematiku nemocných a zdravotně postižených, tak aby absolvent*ka mohl aktivně komunikovat s ostatními odborníky*cemi.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu bude znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
Osnova
  • 1. Předmět a význam patopsychologie, patopsychologie v psychologii, vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti
  • 2. Norma a pojetí normy, otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění
  • 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
  • 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
  • 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
  • 6. Poruchy psychických funkcí
  • 7. Poruchy kognitivních procesů
  • 8. Poruchy vnímání
  • 9. Poruchy paměti
  • 10. Poruchy myšlení
  • 11. Poruchy řeči
  • 12. Poruchy emocí a motivace
  • 13. Poruchy pudů
  • 14. Poruchy vůle
  • 15. Poruchy vědomí a pozornosti
  • 16. Psychologie lidí s odlišností, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení
  • 17. Rodina dítěte s jinakostí
  • 18. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
  • 19. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
  • 20. Důsledky smyslového postižení a NKS v komunikaci, chování a prožívání
  • 21. Psychologické vyšetření, spolupráce psychologa, psychiatra a speciálního pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
    doporučená literatura
  • PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
  • Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3009