PdF:SPc540 Prevence a intervence agresivn - Informace o předmětu
SPc540 Prevence a intervence agresivního chování/šikany
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Ondřej Ling (cvičící)
Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc540/Kombi01: Pá 1. 3. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 10. 5. 8:00–13:50 učebna 30, K. Červenka, O. Ling
SPc540/OS01: Pá 23. 2. 8:00–13:50 učebna 30, K. Červenka, O. Ling - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Předmět se zaměřuje zejména uchopení fenoménů agresivita/agrese, šikana a kyberšikana - souvislosti projevů a potřeb zúčastněných.
- Výstupy z učení
- Student má informovaný přístup k otázkám projevů agresivity a šikany ve školním prostředí. Uvažuje v kontextu potřeb zúčastněných.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- Agresivita a agrese (dispozice x projev). Typy a formy agrese. Teorie agresivity a agrese.
- Individuální, biografické a sociální faktory. Otázka motivace a potřeb zúčastněných.
- Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Edukační kontext.
- Vrstevnické vztah a agresivní chování, sociální opora a sociální sítě, rodina, školní kolektiv.
- Šikana a kyberšikana - vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie).
- Možnosti řešení šikany/kyberšikany - prevence, intervence a rehabilitace (individuální, skupinová úroveň).
- Odpovědnost pedagoga, školy, včasná intervence.
- Oficiální dokumenty.
- Literatura
- Renda, J., Vassallo, S., Edwards, B. (2011) Bullying in early adolescence and its association with anti-social behaviour , criminality and violence 6 and 10 years later. In: Criminal Behaviour and Mental Health. Vol. 21, pp. 117–127. DOI 10.1002/cbm
- Zimbardo, P. G. (2008) The Lucifer effect: understanding how good people turn evil (Random House trade pbk. ed.). New York: Random House Trade Paperbacks.
- Smith, P. K, Bullying in schools. In: Monks, C., Claire, P. and Coyne, I. (eds.), (2011) Bullying in different contexts. 65 1. New York: Cambridge Univeristy Press.
- Kotková, M. (2014) Domácí násilí v kontextu rodiny a práce. 1 vyd. Brno: Spondea
- MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2015, 190 stran. ISBN 9788024753096. URL info
- ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
- BAJEROVÁ, Markéta, David ČÁP, Jaroslava ČERVENKOVÁ, Renata JEŽKOVÁ, Jiří MALÉŘ, Zdeňka MARKOVÁ, Milena MIKULKOVÁ, Karel OPRAVIL, Kateřina SCHMIDOVÁ, Michaela VESELÁ a Kateřina VÁGNEROVÁ. Minimalizace šikany : praktické rady pro rodiče. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679125. info
- KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715. info
- ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 9788024729916. URL info
- HERZOG, Rupert. Násilí není řešení : prevence násilí a management konfliktu ve školách. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 120 s. ISBN 9788072388509. info
- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
- BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 197 s. ISBN 8086642089. info
- ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999, 204 s. ISBN 80-902614. info
- Výukové metody
- Individuální studium literatury a písemné reflexe textů a videí.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích. Reflexe studovaných textů a videí. Diskuse. Kolokvium.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc540