CJc313 Didaktika českého jazyka pro střední školy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: praktické zvládnutí dalších metod kritického myšlení, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost v českém jazyce na střední škole; pochopení podmínek pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
Výstupy z učení
1. prakticky užívat alternativní metody;
2. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na střední škole;
3. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti;
4. argumentovat didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny.
Osnova
  • 1. Rozvíjení metod evokační fáze vyučovací hodiny.
  • 2. Rozvíjení metod fáze uvědomění.
  • 3. Rozvíjení metod fáze reflexe.
  • 4. Podmínky pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
  • 5. Metody rozvíjení čtenářských dovedností.
  • 6. Dílna čtení v praxi.
  • 7. Hodnocení žáků.
Literatura
    doporučená literatura
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce. 2010. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
    neurčeno
  • KRAMPOLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy, aneb, Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 143 s. ISBN 80-211-0416-3.
  • WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.
  • ALTMANOVÁ, Jitka a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. 65 s. ISBN 978-80-86856-98-8.
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.