CJc521 Didaktika českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/8. 8 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvořit studujícím podmínky pro to, aby si v rámci semináře osvojili vlastní studijní strategie, jak se dále v didaktických dovednostech samostatně rozvíjet a stanovovat si dílčí i kruciální cíle. Důraz je přitom kladen na komunikační pojetí výuky češtiny.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude studentstvo schopno:
1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení;
2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení;
3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména jazyka a slohu na ZŠ.
Důraz je přitom kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva z komunikační perspektivy.
Studující budou seznámeni také s možnostmi využití Českého národního korpusu v rámci jazykové výuky.
Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Osnova
  • 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole.
  • 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
  • 3. Metody evokační fáze výuky (klíčová slova, párová diskuse ad.)
  • 4. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem ad.)
  • 5. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní ad.).
  • 6. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
  • 7. Možnosti využití Českého národního korpusu v jazykovém vyučování.
Literatura
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 8071781207. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 8085783282. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
Výukové metody
konzultace, aktivní diskuse studujících nad probíranými tématy, prezentace -- aplikace metod KM a didaktických zásad, strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Sebehodnocení, vzájemné hodnocení, oceňování, doporučování, dotazování. Rozlišování popisu a interpretace (pozorování a hodnocení). Předmět je zakončen zkouškou. Účast je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce a prezentace této práce na semináři.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.