PdF:CJc527 Nejnovější č. lit. - Informace o předmětu
CJc527 Průhledy do nejnovější české literatury
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Seminář nabízí pohled na polistopadový vývoj české literatury. Studentům budou představeny základní tendence a vrstvy současné poezie a prózy. Seznámení se s tvorbou jednotlivých autorů bude realizováno převážně formou interpretací vybraných textů. Studenti obdrží systematické přehledy výrazných osobností a jejich děl. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
- Osnova
- Tématické okruhy seminářů: 1. Obecná charakteristika období. Přehled významných literárních uskupení, periodik a vydavatelství.Literární kritika devadesátých let a její přestavitelé. Pohled na výrazné literárněvědné práce po roce 1989. 2. „Reynkovská“ linie české poezie. Nad tvorbou J. M. Stöhra, P. Kolmačky, M. Doležala. 3. „V zajetí stylizace a tvořenosti“. Nad tvorbou J.F. Typlta, M. Langera, J. Pížla. 4. „Poezie intenzity i ztišení“. Nad tvorbou P. Borkovce, B. Trojaka, M. Děžinského 5. „Oslovení realitou“. Nad tvorbou A) P. Motýla, P. Hrušky, B) V. Rosí a R. Fajkuse 6. K problematice deníkové a memoárové literatury devadesátých let. 7. Reflexe chronotopu velkoměsta. Úvahy nad tvorbou M. Ajvaze, D. Hodrové , J. Kratochvila a J. Topola 8. Labyrintem záhad a tajemství: R. Ludva, M. Urban, J. Jandourek,V. Vokolek 9. Tři pokusy o „normalizační“ anamnézu: M. Viewegh, H. Daněk, B. Vaněk-Úvalský 10. V zajetí lyrizace výpovědi. P. Brycz, J. Vrak, J. Balabán 11. Mezi originalitou a manýrou. Ke kompoziční výstavbě próz V. Kahudy a E. Hakla 12. Otazníky současné ženské prózy: Nad tvorbou A. Berkové a I. Douskové.
- Literatura
- KOŽMÍN, Zdeněk. Na tvrdém loži z psího vína. První. Brno: Jota-Books, 1998, 320 s. ISBN 80-725-42-001-1. info
- MACHALA, Lubomír. Literární bludiště : bilance polistopadové prózy. Vyd. 1. Praha: Brána, 2001, 241 s. ISBN 8024207354. info
- HAMAN, Aleš. Prozaické surfování. Olomouc: Votobia, 2001, 289 s. ISBN 80-7198-493-0. info
- BALAŠTÍK, Miroslav. Nová jména v české poezii 90. let. Brno: CERM - akademické nakladatelství, 1998, 16 s. Literatura. ISBN 80-7204-100-2. info
- MACHALA, Lubomír. Česká próza 90. let. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 25 s. ISBN 8072041207. info
- CHOCHOLATÝ, Miroslav. Na křižovatkách nejmladší ženské poezie. Weles. Brno: Wendryňská Literárně-Estetická Společnost, 2005, IX, č. 22, s. 82-96. ISSN 1214-2948. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních tendencí v daném období české literatury. Studenti budou vedeni k tomu, aby rozvíjeli všechny svoje literárněhistorické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu: - přednesení referátu, - odevzdání seminární práce, - hojná aktivní účast ( 80% ).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJc527