CJp431 Reálie ve výuce dětí s OMJ v jazykově homogenní i heterogenní třídě

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokládám, že předmět si zapíšou ti, kteří se rádi učí a sami se rádi vzdělávají.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit pojmy reálie ve výuce cizích jazyků, socikulturní kompetence, lingvoreálie, autentické (jazykové) materiály a ukázat možnosti, jak s nimi pracovat v hodinách češtiny jako druhého jazyka a v hodinách heterogenních (v hodinách, kde jsou žáci čeští a žáci s odlišným mateřským jazykem).
Osnova
  • 1) Vysvětlení pojmů: reálie, sociokulturní kompetence, autentické materiály. 2) Různá pojetí reálií ve výuce. 3) Učebnice a další zdroje - jak pracují s reáliemi a jak je chápou? 4) Učebnice a další zdroje - jak s nimi pracovat? 5) Autentické zdroje reálií a zásady práce s nimi I 6) Autentické zdroje reálií a zásady práce s nimi II 7) Autentické zdroje reálií a zásady práce s nimi III 8) Práce s chybou 9) Prezentace studentů + zpětné vazby 10) Prezentace studentů + zpětné vazby 11) Prezentace studentů + zpětné vazby 12) Prezentace studentů + zpětné vazby
Literatura
    povinná literatura
  • Reálie versus sociokulturní kompetence? https://ujop.cuni.cz/UJOP-157-version1-ujop_2008_konference_sbornik.pdf
  • Příspěvek ke kritické analýze reálií: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/97322/1520431_katerina_romasevska%20%e2%80%94%20josip_lah_34-47.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Nový přístup k lingvoreáliím: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/115669/Katerina_Romasevska_-_Josip_Lah_58-67.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.