PdF:FRN022 Lingv. aspekty odb. textů - Informace o předmětu
FRN022 Lingvistické aspekty odborných textů
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 12 hodin konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %), Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %) - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství cizího jazyka v odborném vzdělávání (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět podává ucelený přehled o lingvistice, doplňuje poznatky nabyté v dřívějším studiu o nové aspekty (např. důraz na "formulaic language"), vypichuje z jednotlivých plánů aspekty relevantní v jazyce odborných textů. Dále seznamuje s typickými jazykovými rysy jednotlivých druhů textů odborného stylu a srovnává je mezi těmito druhy navzájem.
- Výstupy z učení
- Absolvent/absolventka:
- dovede popsat jednotlivé jazykové plány a jejich jednotky
- umí určit druh textu na základě vnějších i vnitřnich rysů
- rozlišuje jednotlivé funkční styly
- dovede charakterizovat styl odborných textů
- lokalizuje v odborných textech jazykové prostředky typické pro daný druh textu
- umí odhadnout obtížnost textu a jeho vhodnost pro nasazení ve vlastní výuce
- má základní přehled o relevantní odborné literatuře. - Osnova
- 1. Lingvistika, její předmět a text/diskurs jako základní/výchozí jednotka
- 2. Jazykové plány: text, styl
- 3. Jazykové pláný: slovní zásoba
- 4. Jazykové plány: věta, slovo a jeho tvary
- 5 .Jazykové plány obecně: významové, nevýznamové a suprasegmentální jednotky jazyka, pragmatické prvky (zkratky, symboly atd.)
- 6. Odborný styl a jeho druhy textů
- 7. Kvalitativní (FVG) a kvantitativní (nominalizace...) rysy odb. textů
- 8. Druhy textů a jejich srovnání (délka, obtížnost)
- 9. Vhodnost zařazení jednotlivých textů do vlastní výuky (nadčasovost)
- 10. Shrnutí odborné literatury a diskuse k ní
- 12. Závěrečné shrnutní předmětu (relevance, obtížnost, možnosti změn)
- Výukové metody
- četba doporučené literatury, diskuse k četbě; samostatné rešerše
- Metody hodnocení
- test (otázky k jednotlivým plánům - 50b., 50%); kolokvium (ústní pohovor ve skupině nad konkrétními texty = 50b., 50%), hranice úspěšnosti: 60% (60b.)
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FRN022