FRN022 Lingvistické aspekty odborných textů

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
12 hodin konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %), Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (40,00 %), Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %)
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává ucelený přehled o lingvistice, doplňuje poznatky nabyté v dřívějším studiu o nové aspekty (např. důraz na "formulaic language"), vypichuje z jednotlivých plánů aspekty relevantní v jazyce odborných textů. Dále seznamuje s typickými jazykovými rysy jednotlivých druhů textů odborného stylu a srovnává je mezi těmito druhy navzájem.
Výstupy z učení
Absolvent/absolventka:
- dovede popsat jednotlivé jazykové plány a jejich jednotky
- umí určit druh textu na základě vnějších i vnitřnich rysů
- rozlišuje jednotlivé funkční styly
- dovede charakterizovat styl odborných textů
- lokalizuje v odborných textech jazykové prostředky typické pro daný druh textu
- umí odhadnout obtížnost textu a jeho vhodnost pro nasazení ve vlastní výuce
- má základní přehled o relevantní odborné literatuře.
Osnova
  • 1. Lingvistika, její předmět a text/diskurs jako základní/výchozí jednotka
  • 2. Jazykové plány: text, styl
  • 3. Jazykové pláný: slovní zásoba
  • 4. Jazykové plány: věta, slovo a jeho tvary
  • 5 .Jazykové plány obecně: významové, nevýznamové a suprasegmentální jednotky jazyka, pragmatické prvky (zkratky, symboly atd.)
  • 6. Odborný styl a jeho druhy textů
  • 7. Kvalitativní (FVG) a kvantitativní (nominalizace...) rysy odb. textů
  • 8. Druhy textů a jejich srovnání (délka, obtížnost)
  • 9. Vhodnost zařazení jednotlivých textů do vlastní výuky (nadčasovost)
  • 10. Shrnutí odborné literatury a diskuse k ní
  • 12. Závěrečné shrnutní předmětu (relevance, obtížnost, možnosti změn)
Výukové metody
četba doporučené literatury, diskuse k četbě; samostatné rešerše
Metody hodnocení
test (otázky k jednotlivým plánům - 50b., 50%); kolokvium (ústní pohovor ve skupině nad konkrétními texty = 50b., 50%), hranice úspěšnosti: 60% (60b.)
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.