NJ_L101 Úvod do analýzy literárního textu

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Deutschkenntnisse auf dem B1-Niveau

Znalosti němčiny na úrovni B1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ziel der Lehrveranstaltung ist es, den Studierenden Fähigkeiten zu vermitteln, damit sie sich in einem literarischen Text (Prosa, Lyrik, Drama) orientieren, diesen Text, seine Teile und ihre gegenseitigen Beziehungen mit der grundlegenden Fachterminologie beschreiben und die verschiedenen Ebenen nachzeichnen und benennen können.

Cílem kurzu je naučit studující zorientovat se v literárním textu (próza, lyrika, drama), umět popsat tento text, jeho části a jejich vzájemný vztah za použití základní odborné terminologie a vysledovat různé roviny literárního textu a umět je pojmenovat.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude studující schopen a studentka schopna: - zorientovat se v literárním textu (próza, lyrika, drama), - umět popsat tento text, jeho části a jejich vzájemný vztah za použití základní odborné terminologie, - vysledovat různé roviny literárního textu a umět je pojmenovat.

Am Ende dieses Kurses werden Studierende in der Lage sein: - sich in einem literarischen Text (Prosa, Lyrik, Drama) zurechtfinden, - in der Lage sein, diesen Text, seine Teile und ihre gegenseitige Beziehung unter Verwendung grundlegender Fachterminologie zu beschreiben, - die verschiedenen Ebenen eines literarischen Textes nachvollziehen und benennen können.
Osnova
  • Roviny literárního textu, literární komunikace (autor - text - čtenář - kontext) Stručný nástin literární teorie Téma, žánr, vypravěč Formy podání řeči, děj, prostředí
  • Ebenen des literarischen Textes, der literarischen Kommunikation (Autor – Text – Leser – Kontext) Ein kurzer Abriss der Literaturtheorie Thema, Genre, Erzähler Formen der Rede, Handlung, Umgebung
Literatura
  • MARTINEZ, Matias a Michael SCHEFFEL. Einführung in die Erzähltheorie. 7. Aufl. München: C.H. Beck, 2007, 198 s. ISBN 9783406471308. info
  • BRENNER, Gerd. Literarische Texte und Medien : von der Analyse zur Interpretation. Edited by Bernd Schurf - Andrea Wagener. 2. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2005, 95 s. ISBN 9783464600092. info
Výukové metody
Seminář: četba primárních textů k analýze, četba a zpracování odborných textů ke studiu literatury, excerpty, prezentace, diskuse

Seminar: Lektüre von Primärtexten zur Analyse, Lektüre und Bearbeitung von Fachtexten für das Literaturstudium, Auszüge, Präsentationen, Diskussionen
Metody hodnocení
povinná účast a úkoly, prezentace (excerpty), závěrečná analýza

Teilnahmepflicht und Aufgaben, Vorträge (Auszüge), Abschlussanalyse
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan.

Česky: Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Podrobnosti o~možnosti absolvování předmětu v~případě zahraničního pobytu naleznete v~interaktivním učebním plánu.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele

Die Unterstützung beim Lernen für Studierende in kombinierter Studienform erfolgt während der regelmäßigen Präsenz-Seminarsitzungen. Außerdem können die Studierenden den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Sprechstunden kontaktieren. Nach Vereinbarung sind auch Online-Konsultationen über MS Teams möglich.


Česky: Seminář doplňuje přednášku "NJ_L400 Literatura pro děti a mládež".


Česky: Podpora učení studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných prezenčních seminářů. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin. Po domluvě je možná také online konzultace prostřednictvím MS Teams.

Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2460
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.