NJ_M120 Teorie osvojování jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, Erkenntnisse über den aktuellen Stand im Bereich der Fremdsprachenerwerbsforschung in natürlicher Umgebung und im Klassenzimmer zu gewinnen.

Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování cizího jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Výstupy z učení
Nach Abschluss des Kurses sind die Studierenden in der Lage:
die Ansätze und Theorien des Fremdsprachenerwerbs zu erklären;
die Auswirkungen der Erwerbstheorien auf den Fremdsprachenunterricht zu verstehen;
die Faktoren zu verstehen, die den Spracherwerbsprozess beeinflussen.

Po absolvování kurzu bude studující schopen/a:
vysvětlit přístupy a teorie osvojování cizího jazyka;
pochopit implikace teorií osvojování pro výuku cizího jazyka;
porozumět faktorům ovlivňujícím proces osvojování jazyka.
Osnova
  • Behaviorismus, nativismus, interakcionismus;
    Kognitivní a sociokulturní přístup k osvojování cizího jazyka;
    Konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací;
    Modely/hypotézy osvojování více jazyků (multipler Spracherwerb, multiple language acquisition)
    Theorie der multiplen Intelligenz und Fremdsprachenlernen und-lehren.
  • Behaviorismus, nativismus, interakcionismus;
    Kognitivní a sociokulturní přístup k osvojování cizího jazyka;
    Konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací;
    Modely/hypotézy osvojování více jazyků (multipler Spracherwerb, multiple language acquisition);
    Teorie vícečetné inteligence a učení a vyučování cizího jazyka.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
  • GÜNTHER BRITTA a Herbert GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache : eine Einführung. 2. Aufl. Basel: Beltz, 2007, 222 s. ISBN 9783407254740. info
    doporučená literatura
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2021, ix, 280. ISBN 9780194406291. info
  • Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : ein internationales Handbuch. Edited by Hans-Jürgen Krumm. Mouton: De Gruyter, 2010, xix, 1072. ISBN 9783110240245. info
  • Handbuch Fremdsprachendidaktik. Edited by Wolfgang Hallet - Frank G. Königs. 1. Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010, 399 s. ISBN 9783780010537. info
  • ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. 2., überarbeitete und erwei. Basel: A. Francke, 2008, 286 s. ISBN 9783825226916. info
Výukové metody
Vortrag, Diskussion, Präsentation

Teoretická příprava; diskuse; prezentace
Metody hodnocení
2 schriftliche Hausaufgaben (Selbstreflexion, Lernaktivität); Präsentation einer Lernaktivität (2 Credits);
1 schriftliche Hausarbeit (Selbstreflexion); Präsentation einer Lernaktivität; Seminararbeit (4 Credits)

2 písemné domácí úlohy (sebereflexe, výuková aktivita); prezentace výukové aktivity (2 kredity);
1 písemný domácí úkol (sebereflexe); prezentace výukové aktivity; seminární práce (4 kredity)
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.

Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2728
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.