OVp006N Dějiny etiky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- získat přehled o etických teoriích v minulosti - zachytit relativnost dobra a zla v minulosti - získat pluralitní pohled na hodnoty a morálku
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - srovnat a zhodnotit jednotlivé teorie z dějin etického myšlení - předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů - interpretovat etické teorie v dobovém kontextu - aplikovat etické teorie na příkladech vlastního života a ve škole
Osnova
  • 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě. Mýtus jako morální problém. 2) Hérakleitos - problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; 3) Démokritos a Epikúros - atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody. 4) Platón - idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk. 5) Aristotelés - morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání. 6) Stoicismus - etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského. 7) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti. 8) Machiavelli - možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů 9) Protestantská etika - otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra. 10)Hobbes - lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády 11) J. J. Rousseau - lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika. 12) I. Kant - zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou.
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
Ukončení předmětu- zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je zvládnutý závěrečný test (úspěšnost min 60%), aktivní práce v semináři (projekt, prezentace v stanovený čas, účast na diskusi). Zápočet nezíska student, který má více než 1 vopřed neomluvenou absenci (na semináři). Student vyjíždějící na Erasmus nahraje do odevzdávarny hlasovou prezentaci etických výroků z literatury ze sylabu.
Informace učitele
1) Vernant, J.-P.: Počátky řeckého myšlení. ISE, Praha 1993. ISBN 80-85241-45-5.
2-3) Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962.


Epikúros: O štěstí a mravnosti. Myšlenky Praha: Svoboda, 1970.


4)Platón: Obrana Sokratova. Odeon, 1971.


5)Platón: Ústava Oikoymenh, 2017 .


6) Aristoteles: Etika Nikomachova. Rezek, Praha 1996. ISBN 80-901796-7-3


Aristotelés: Politika. Rezek, Praha 1998.


7) Seneca: Další listy Luciliovi. Svoboda, Praha 1984.


Epiktétos: Rukojeť / Rozpravy. Svoboda, 1972.


8) Augustinus Aurelius: O milosti a svobodném rozhodování, Odpověď Simplicianovi. Nakladatel: Krystal OP;


9) Machiavelli, N.: Vladař, Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia. In: např. Úvahy o vládnutí a o vojenství. ARGO 2001.


10) Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Max Weber, K metodologii sociálnych vied. Bratislava 1983, s.272- 361. Nověji: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. OIKOMENH, Praha 1998, s. 185 - 246.


11) Hobbes, T.: Výbor z díla. Svoboda 1988.

p> 12) Rousseau, J.J.: Rozpravy. Praha, Svoboda 1989.
12) Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha 1990.


Émilie Du Châtelet: Rozprava o štěstí. Dybbuk, 2016.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.