PdZ002 Effective Educational Communication

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: Přednost mají zahraniční studenti
Cíle předmětu
The main objectives of the course are:
- to understand the basics of educational communication;
- to acquire basic communication skills;
- to know rules of the communication process;
- to know rules of verbal and non- verbal communication;
- to become familiar with common barriers to effective communication.
Výstupy z učení
At the end of this course the student will be able to:
• apply the acquired knowledge and skills in teaching practice;
• understand the basic concepts of educational communication;
• apply the principles of effective communication;
• identify common barriers to effective communication;
• choose the appropriate tool for effective educational communication;
• apply principles of verbal and non-verbal in educational practice;
• distinguish between social and educational communication.
Osnova
  • Main topics:
  • 1. Introductions, expectations and student needs.P> 2. What is communication? Differences between social and educational communication.P> 3. The communication process.P> 4. The different categories of communication.P> 5.-7. Verbal communication.P> 8. -9. Non- verbal communication.P> 10. The tools of educational communication.P> 11. Common barriers to effective communication.P> 12. Summary and final discussion.P>
Literatura
    povinná literatura
  • MAKOVSKÁ, Zuzana, Jiří ZOUNEK, Klára ŠEĎOVÁ a Roman ŠVAŘÍČEK. Dialogical Structures in Educational Communication. In Konference ECER: Education and cultural change. 2010. info
  • MCCROSKEY, James C., Virginia P. RICHMOND a Linda L. MCCROSKEY. An introduction to communication in the classroom : the role of communication in teaching and training. Boston: Pearson/A and B, 2006, xii, 178. ISBN 0205396151. info
    doporučená literatura
  • LUKEŠOVÁ, Michaela. Interaction and communication in education at the university: Temporal aspect of educational communication and activities and forms of communication. In International Conference on New Horizons in Education INTE 2017. 2017. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. The Visual in Educational Communication. In The European Conference on Educational Research 2012, Cádiz, 18 -21. September, 2012. 2012. info
    neurčeno
  • educational communication
Výukové metody
Lecture, discussion, interview, educational games, role-play, individual work, seminar work (creation of instructional video and its reflection).
Metody hodnocení
Kolokvium: 1) Active attendance in the seminar 2) Presentation of the seminar work and subsequent discussion
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The course will be taught only if minimum 12 students are enrolled. Maximum number of students is 15. ERASMUS students are given priority.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen pro studenty na erasmu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.