SMP_Mod3b Legislativní rámec práce ŠMP 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět vysvětlit zákony a vyhlášky, tvořící právní rámec výkonu činnosti školního metodika prevence. Budou umět objasnit jednotlivé specifické případy a interpretovat jejich vztah k právní normě na základě analýzy konkrétní situace. Budou umět kvalifikovaně navrhovat konkrétní opatření a analyzovat jeho dopady.
Osnova
  • Přehled výukových témat: Standardní činnosti školního psychologa
  • Standardní činnosti speciálního pedagoga
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – s účinností od 1. 9. 2016 - cílem je vytváření rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání - nahrazuje Vyhlášku č. 73/2005 Sb.
  • Vyhláška k plnění školní povinné docházky 256/2012 Sb. - Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.
  • Vyhláška č. 458/2005 Sb. - Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče.
  • Vyhláška č. 438/2006 Sb. - Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních
  • Prevence rizikového chování je považována za specializační činnost a za ten přísluší specializační příplatek. Legislativa očekává, že výkon funkce provádí ten, který absolvoval specializační studium.
  • Zákon č. 317/2005 Sb. - Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků § 9 Studium k výkonu specializovaných činností
  • 1) Studiem získává jeho absolvent další kvalifikační předpoklady pro výkon specializovaných činností, kterými jsou:
  • a) koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií,
  • b) tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol,
  • c) prevence sociálně patologických jevů,
  • d) specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy,
  • e) specializovaná činnost speciálního pedagoga v oblasti školské logopedie, nebo
  • f) specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených.
  • (2) Studium v délce trvání nejméně 250 vyučovacích hodin se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.
  • Zákon č. 262/2006 Sb. - Zákoník práce
  • Metodické pokyny
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č.j.: 21 291/2010-28 od. 1. 11. 2010 přílohy upravované a revidované, které se věnují jednotlivým typům rizikového chování. Zpracovány oborníky z praxe
  • Návykové látky – drogy (revize 2018)
  • Rizikové chování v dopravě
  • Poruchy příjmu potravy (revize 2023)
  • Alkohol a děti školního věku (revize 2018)
  • Syndrom týraného dítěte – CAN (revize 2023)
  • Školní šikanování
  • Kyberšikana (revize 2018)
  • Homofobie
  • Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
  • Vandalismus (revize 2018)
  • Záškoláctví (revize 2018)
  • Krádeže
  • Tabák (revize červen 2022)
  • Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí
  • Netolismus
  • Sebepoškozování
  • Nová náboženská hnutí
  • Rizikové sexuální chování
  • Příslušnost k subkulturám
  • Domácí násilí
  • Hazardní hraní
  • Pravidla prevence vzniku problémových žáků u dětí s PAS
  • Psychické krize a duševní zdraví (2023)
  • Prevence sebevražedného jednání (2023)
  • Další vnitroresortní předpisy a dokumenty
  • Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č. j.: MSMT 21149/2016
  • Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance, č.j. 14 423/1999-22 (Věstník MŠMT sešit 5/1999)
  • Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č.j.: 10194/2002-14 (novelizace v procesu přípravy)
  • Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT, č.j. 37 014/2005-25
  • Metodické doporučení k bezpečnosti žáků a studentů ve školách a školských zařízeních: Minimální standard bezpečnosti, č.j.: 1981/5015-1
  • Metodické doporučení pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků, č.j. MSMT-43301/2013
  • Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga, Čj.: MSMT-7502/2015
  • Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané, č.j.:25884/2003-24
  • Využití právních opatření při řešení problémového chování žáků na školách, MŠMT, únor 2014
  • Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu., č.j.MSMT-10862/2015
  • Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu, č.j.: 11 691/2004-24
  • Metodický pokyn k upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče, č.j.MSMT-7742007-24
  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 239/2015 Sb. Metodický pokyn není pro školy – vyjma školy zřízení MMT) závazný, ale přináší doporučený postup.
  • Další související právní dokumenty
  • Novelizace 359/1999 Sb. - Zákon o sociálně-právní ochraně dětí, provedená zákonem č. 401/2012 Sb.- o provedení některých ustanovení zákona o sociálně – právní ochraně dětí
  • Zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek plně nahrazuje zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů.
  • Zákon č. 59/2023 (15. 2. 2023) Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů (řeší nikotin a nikotinové sáčky bez tabáku)
  • Zákon 110/1997/ Sb., o potravinách a tabákových výrobcích
  • Zákon 89/2012 Sb. - Občanský zákoník (nový) – „o rodině“
  • Občanský zákoník mění postavení dítěte-nyní je nikoliv pouze objektem, ale již subjektem práva. Soud má proto povinnost u dítěte nad 12 let věku zjišťovat jeho názor na projednávanou věc.
  • Posilují práva rodičů, školy mají povinnost odpovídat na dotazy ohledně dítěte oběma rodičům/platí to, pokud nebyli zbaveni rodičovských práv nebo jim tato práva nebyla omezena/a to i tehdy, jsou-li rozvedeni nebo nesezdáni. 106/2011 Sb. - Zákon, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, 135/2006 Sb. - Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti ochrany před domácím násilím 218/2003 Sb. - Zákon o soudnictví ve věcech mládeže Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
  • Trestné činy proti zdraví
  • Trestné činy proti svobodě
  • Trestné činy proti právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství
  • Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti
  • Trestné činy proti rodině a dětem
  • Trestné činy proti majetku
  • Trestné činy obecně ohrožující (vč. šíření toxikomanie)
  • Trestné činy narušující soužití lidí
  • Některé další formy trestné součinnosti
  • § 367 nepřekažení trestného činu
  • § 368 neoznámení trestného činu Další: Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii Zákon č. 257/2000 Sb., o probační a mediační službě Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích § 67 Identifikace zlomyslných nebo obtěžujících volání § 93 Zneužití elektronické adresy odesílatele Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který provádí
  • Nařízení EP a Rady (EU) 2016/679 (GDPR), o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027
  • Odkaz na právní výklady legislativy MŠMT:
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28, 24 příloh vydaných a pozměněných v r. 2015 – 2023.
  • Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, č. j.: MSMT21149/2016
  • Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance, č.j.: 14 423/1999-22 (Věstník MŠMT sešit 5/1999)
  • Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č.j.: 10194/2002-14
  • Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT, č.j. 37 014/2005-25
  • Metodické doporučení k bezpečnosti žáků a studentů ve školách a školských zařízeních: Minimální standard bezpečnosti, č.j.: 1981/5015-1
  • Metodické doporučení pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků, č.j. MSMT-43301/2013
  • Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga, Čj.: MSMT-7502/2015
  • Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané, č.j.:25884/2003-24
  • Využití právních opatření při řešení problémového chování žáků na školách, MŠMT, únor 2014
  • Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu., č.j.MSMT-10862/2015
  • Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu, č.j.: 11 691/2004-24
  • Metodický pokyn k upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče, č.j.MSMT-7742007-24
  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, ve znění nařízení vlády č. 239/2015 Sb. Odkaz na metodické pokyny MŠMT: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/strategie-a-koncepce-ap-msmt
Metody hodnocení
Aktualizace legislativního rámce PPRCH ve škole; může sloužit jako podklad pro ročníkovou práci.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod3b