SO131 Vypravěčství

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1,5 dne. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- Výuka denního i kombinovaného studia probíhá formou dílny v rozsahu 1,5 dne.
- Studenti jsou rozděleni do seminárních skupin.
- 100% účast. Předmět ve formě dvoudenní dílny je založen na získání praktických dovedností studujících sociální pedagogiky, které posléze mohou uplatnit v přímé praxi s cílovými skupinami. Proto je v předmětu požadována 100% účast.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí spojených obecně s fenoménem Vypravěčství, rozvoj praktických dovedností spojených s vypravěčským výkonem v aktu živého vyprávění - v návaznosti na využití práce s příběhem v praxi sociálního pedagoga. V rámci předmětu se studující zúčastní programu Živé knihovny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující bude umět:
- popsat hlavní rysy práce s příběhem s lidmi s náročnou životní situací;
- vysvětlit hlavní principy metody živé knihovny;
- užívat (vyprávět) příběh v návaznosti na praxi sociálního pedagoga.
Osnova
  • Přehled témat k vypravěčství:
  • - Živé vyprávění - speciální situace dorozumívání
  • - Společenství příběhu – vypravěč, diváci, příběh
  • - Příběh – stavba, konstrukce, konvence
  • - Příběh psaný / vyprávěný
  • - Materiál vers. dílo / příběh vers. jeho oživení v režimu teď a tady
  • - Představivost, obrazotvornost, fantazie – ve vypravěčské praxi
  • - Vypravěčovy nástroje obrazotvorby – mnohovrstevnatá komunikace
  • - Vypravěčství jako řemeslo – řemeslník, nástroje, postupy, materiál, dílo
  • - Tvůrčí práce s tématem příběhu, jeho zpracování pro živé vyprávění
  • - Živá knihovna.
Literatura
    povinná literatura
  • Plachá, Z. (eds.) Živá knihovna jako metoda výuky aneb vzdělávání příběhem. ARPOK, o.p.s. D z https://eshop.arpok.cz/wp-content/uploads/2013/02/%C5%BDiv%C3%A1-knihovna-jako-metoda-v%C3%BDuky-aneb-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bhem.pdf
  • VORÁČOVÁ, Barbora. Storytelling, aneb, Cesta do příběhu. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2022, 139 stran. ISBN 9788088429517. info
    neurčeno
  • GITNER, Seth. Multimedia storytelling for digital communicators in a multiplatform world. Edited by Thomas R. Kennedy. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2023, xxxii, 512. ISBN 9781138332560. info
  • DOHNALOVÁ, Šárka. NLP - Storytelling techniques for communication and presentation skills. 2009. URL info
  • MCDRURY, Janice a Maxine ALTERIO. Learning through storytelling in higher education : using reflection & experience to improve learning. Sterling, VA: Kogan Page, 2003, 198 s. ISBN 0749440384. info
  • OCHS, Elinor a Lisa CAPPS. Living narrative : creating lives in everyday storytelling. 1st Harvard University Press. Cambridge: Harvard University Press, 2002, xii, 352. ISBN 0674010108. info
  • Virtual storytelling : using virtual reality technologies for storytelling : International Conference ICVS 2001, Avignon, France, September 27-28, 2001 : proceedings. Edited by Olivier Balet - Gérard Subsol - Patrice Torguet. Berlin: Springer, 2001, xi, 211. ISBN 3540426116. info
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications, 1991, viii, 157. ISBN 0893902055. info
  • MAGUIRE, Jack. Creative storytelling : choosing, inventing, and sharing tales for children. Illustrated by Dale Gottlieb. New expanded ed. Cambridge, MA: Yellow Moon, 1985, 200 s. ISBN 0938756354. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
zápočet, 100% účast
Náhradní absolvování
V případě studijního zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Studující prostuduje povinnou literaturu uvedenou v~sylabu předmětu, z~níž si vypíše excerpta a dále absolvuje a písemně reflektuje náslech živé knihovny. S~garantkou předmětu dále diskutuje svá excerpta a získanou zkušenost z~živé knihovny.
Informace učitele
Základní a doporučená literatura: •Michala Piskačová: Vypravěčství jako případ současné slovesné tvorby, Brkola, 2013 •Michael Wilson: Storytelling and Theatre, Palgrave, 2006 •Jack Zipes: Creative Storytelling, Routledge, NY, 1995 Irina Ulrychová: Drama a příběh, Praha 2007 Jack Zipes: Speaking out: Routledge, NY, 2004 Jack Zipes: Fairy Tales and the Art of Subversion, NY, Routedge, 2006 E. Grugeon, P. Gardner: The art of Storytelling for Teachers and Pupils, David Fulton Publishers, UK, 2000 Janice McDrury, Maxine Alterio: Learning through Storytelling in Hugher Education, Kogan Page, NY, 2003 Gianni Rodari, The Grammar of Fantasy, NY, 1996 Dwivedi, Kedar Nath. The Therapeutic Use of Stories. London and New York: Routledge, 1997. s. 237. ISBN 0-415-15071-X Internetové zdroje: http://www.crickcrackclub.com/MAIN/ARTF.HTM http://www.sfs.org.uk/ http://story-telling.cz/index_cojestorytelling.html Ostatní zdroje: Procházková, Michaela. „Storytelling“ a jeho využití v práci s příběhem. Diplomová práce. Praha: AMU, 2002. s. 53.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SO131/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO131