PdF:SOk447 Vedení kurzů - Informace o předmětu
SOk447 Vedení zážitkově orientovaných kurzů
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0.3/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Studenti formou pracovních dílen, dokladují své teoretické znalostí získané v rámci výkladu lektora. Výstupem předmětu jsou: - teoretické znalosti - písemné/ústní ověření získaných znalosti v rámci kolokvia - aplikační dovednosti - příprava metodiky zážitkově orientované akce, které studenti obhajují v rámci závěrečných presentací. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy dramaturgie, práce se skupinou a principy reflektivního učení na zážitkových akcích. Studenti si osvojí způsoby efektivního skládání programových celků s ohledem na požadavky akce, specifika cílové skupiny a dalších kritérií.
- Výstupy z učení
- Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové pedagogiky, zážitkově a zkušenostního učení ● dokáže pracovat s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů. ● dokáže připravovat, realizovat a vyhodnotit lekci pro různorodé cílové skupiny s ohledem na organizaci práce s nimi. ● dokáže připravovat a organizovat volnočasové činnosti ve specifickém prostředí ● vede klienty skrz metody zážitkové pedagogiky. ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro vedení týmu a pro lektorování klientů na volnočasových a zážitkově orientovaných kurzech
- Osnova
- Obsahem předmětu jsou následující témata: - principy reflektivního učení, teoretické ukotvení (např. D. Kolb, Lewin, Dewey, Moon, Argyrise, Schön, aj.), pohled i skrze konstruktivistickou, fenomenologickou, humanistickou, aj. optiku. Teoretické znalosti a teoretické pozadí (typy skupin, vedení, teorie a praxe skupinové práce, skupinová koheze, dynamika, skupinové role, teorie kooperativního vyučování, teorie sociokognitivního konfliktu, sociálně kognitivní teorie A. Bandury; komunikační struktura (iniciace, podněcování, zpracovávání, monitorování, rekace na signál). Klíčovým tématem je pak proces učení, v němž se jedinci prostřednictvím cílené zpětné vazby snaží transformovat prožité v nové informace a možnosti, které představují potenciální osobnostní rozvoj. - podněcovat reflektivní učení (Jak využívat reflexi v edukaci, Jak vést reflektivní sezení?) - teoretická znalosti a praktické zkušenosti - fáze reflektivního sezení, komunikační struktura, tvorba otázek, práce s tichem, cíle reflexe, dovednost - vedení skupinových reflektivních sezení, zkouška vedení pod supervizí v prostředí bezpečné uzavřené skupiny - workshop zaměřený na záž.pedagogiku - práce se skupinou - zejména v praktické podobě, ale i v teoretickém pozadí - dramaturgie, cílování (operacionalizace pedagogického a dramaturgického cíle), dramaturgické uvažování, dramaturgické zásady, plánovaný a reálný scénář, režijní triky, práce s motivací, evaluace aktivit, aj. Součástí předmětu jsou příklady dramaturgických plánů na konkrétních zážitkových akcích. - způsoby práce se skupinou a její dynamikou v rámci kompetence volnočasového pedagoga. Student získá praktické zkušenosti - fáze reflektivního sezení, komunikační struktura, tvorba otázek, práce s tichem, cíle reflexe, dovednost - vedení skupinových reflektivních sezení, zkouška vedení pod supervizí v prostředí bezpečné uzavřené skupiny. - princip ZV a reflektivního učení (Kde a jak kvalitativně zpracováváme nashromážděné prožitky – zážitky, tak abychom je mohli následně využít?)
- Literatura
- SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 150 s. ISBN 978-80-210-8149-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8149-2015. Čítárna Munispace info
- SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. Online. 2015. ISBN 978-80-210-8149-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8149-2015. info
- SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7572-6. info
- SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. 2014. ISBN 978-80-210-7572-6. info
- ARGYRIS, Chris. On organizational learning. 2nd ed. Oxford: Blackwell, 1999, xv, 464. ISBN 0631213090. info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
- Výukové metody
- Praktická výuka, skupinová práce, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- splnění písemných úkolů a aktivní účast
- Informace učitele
- moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2344 klíč: gintel
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk447