SPc031 Poradenství v etopedii

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci, evidovat případovou práci. Student bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
Osnova
  • Specifické edukační potřeby dětí s PECh; Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování; Vývojová specifika jako základ diagnostiky; Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické; Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci; Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence; Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace; Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata; Vedení případu, Holistický přístup k případové práci; Případová konference; Motivační rozhovory
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 8071781509. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201816. info
  • AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Samostudium
Metody hodnocení
Zkouška, průběžné seminární práce, projekt a jeho prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.