PdF:SZc0009 Hodnocení uč. proc. žáků - Informace o předmětu
SZc0009 Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- • Vybavit účastníky znalostmi a dovednostmi k aplikaci komplexního rozvíjejícího
hodnocení v praxi.
• Uvědomit si význam hodnocení a jeho vliv na sebepojetí žáků a jejich proces učení.
• Vybavit účastníky znalostmi a porozuměním v terminologii k tématu školního hodnocení.
• Osvojit si popisnou zpětnou vazbu pro hodnocení podporující učení. Chápat rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.
• Vést uchazeče k hledání vztahu mezi výukovými cíli a jejich hodnocením, vést uchazeče k správné formulaci cílů ve výuce.
• Získat zkušenost s tvorbou kritérií hodnocení ve vztahu k výukovému cíli.
• Vést uchazeče k zavádění sebehodnocení žáků do výuky, k vrstevnickému hodnocení a k jejich propojení s heteronomním hodnocením.
• Informovat je o inovaci v závěrečném hodnocení – vysvědčení JINAK a směřovat je tak k cílené práci s ŠVP, jeho výstupy a jejich hodnocením. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu:
• Mám s žáky jasně pojmenované cíle učení a způsoby jejich hodnocení.
• Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka.
• Tam, kde je to možné, opírám se při zpětné vazbě o kritéria hodnocení, která jsou žákům známa, rozumí jim.
• Průběžné hodnocení práce žáka provádím ve spolupráci s žákem.
• Do procesů hodnocení zapojuji i spolužáky, učím je používat popisný jazyk i kritéria.
• Průběžně různými způsoby získávám zpětnou vazbu o procesu učení žáků.
• Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků.
• Výsledky hodnocení využívám ke změně, úpravě výuky.
• Znalosti a dovednosti sumativně ověřuji ve fázi, kdy jsou žáci na jejich ověření dostatečně připraveni.
• Způsob hodnocení a výsledky žáků konzultuji pravidelně s rodiči i žáky. - Osnova
- 1. Hodnocení výsledků a procesu učení žáků jako součást kurikula. Pojetí komplexního rozvíjejícího hodnocení (assessment of learninf, assessment for learning, assessment as learning. Význam zpětné vazby pro osobnostní rozvoj žáků, vliv hodnocení na rozvoj osobnosti žáků (evidence -based). (2 hod.)
- 2. Tři pilíře formativního hodnocení: popisná zpětná vazba a získávání informací k učebnímu procesu žáků. (2 hod.)
- 3. Tři pilíře formativního hodnocení: práce s cíli ve výuce, kritéria hodnocení a jejich význam. (2 hod.)
- 4. Sebehodnocení žáků jako nezbytná součást hodnocení podporujícího učení, aneb „assessment as learning“. Vysvědčení jinak jako inovace závěrečného hodnocení podporující proměnu hodnocení průběžného. (2 hod.)
- 5. Prezentace rozvoje profesních kompetencí účastníků a dopadu formativního hodnocení na proces výuky a žáky. (2 hod.)
- Literatura
- Výukové metody
- workshop spojený s výkladem, diskusí, nácvikem tvorby výukových cílů, kritérií hodnocení a popisného jazyka. Sdílení zkušeností s hodnocením výsledků žáků v praxi
- Metody hodnocení
- prezentace portfoliového úkolu prezentujícího pro vazbu mezi cíli, důkazy učení a hodnocením s ukázkami heteronomního a autonomního hodnocení
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0009