SZc0011 Praxe a reflexe praxe ve škole 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/3. 36 hodin (rozdělení viz. Informace učitele). 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozí praxe a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci se žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Účastník/účastnice má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem (20 h), druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem. Praxe probíhá na fakultních školách. Během praxe na škole proběhne návštěva fakultního pedagoga, psychologa, didaktika, jeho hospitace výuky vedené účastníkem/účastnicí a následný tripartitní rozbor výuky – společně s provázejícím/uvádějícím učitelem.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku
ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky
upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele
reflektuje klima konkrétní třídy, klima konkrétní školy a jejich vliv na vlastní práci
zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele.
Osnova
  • ● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
  • ● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
  • ● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin, záznam/záznamy z tripartitního setkání.
  • ● během tohoto či následného semestru proběhne hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem.
  • ● u účastníků/účastnic, kteří jsou současně učiteli na své domovské škole a v tomto semestru konají 30hodinovou praxi na fakultní škole proběhne dvakrát hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého takového účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 8071780227. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 8071780707. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
Výukové metody
● pozorování ● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace, reflexe, sebereflexe
Metody hodnocení
Vyplněné záznamové archy z náslechů ve výuce, přípravy na vlastní výuku (od cíle, přes použité výukové metody k hodnocení dosažení vytyčených cílů, pojmenované důkazy o učení žáků).
Informace učitele
Rozsah:
• 16 hodin – vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí
• 10 hodin – asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou)
• 10 hodin – reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu
V tomto semestru pedagog, který již vyučuje na své domovské škole, kde může realizovat za podmínky reflektované praxe pedagogickou praxi v rozsahu 60 hodin, absolvuje 30 hodin praxe realizované v přímé výuce žáků na jiné škole, než na které je účastník programu zaměstnán, a to na škole fakultní.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0011