SZc0021 Škola a rodina

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání kompetence v oblasti spolupráce školy a rodiny. Účastníci/účastnice studia se seznámí s pojetím rodičovských stylů výchovy či způsobů výchovy, s možnostmi spolupráce, založené na věcném a respektujícím dialogu rodičů a učitelů. Výhody dobrých vztahů pro fungující spolupráci školy a rodiny budou prezentovány na příkladech efektivního partnerství mezi rodinou, školou a komunitou s oporou o výsledky výzkumu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna:
• Popsat rodičovské styly výchovy/způsoby výchovy v rodinách.
• Charakterizovat formy spolupráce školy a rodiny s respektem k jejich potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí.
• Navrhnout prostředky rozvíjení dobrých vztahů pro fungující spolupráci školy a rodiny.
• Objasnit principy kvalitní komunikace školy s rodinou a zdůvodnit volbu komunikačních strategií ke sdílení informací o dítěti.
Osnova
  • • Škola a rodina jako partneři (1 hod.)
  • • Pojetí rodičovských stylů výchovy či způsobů výchovy v rodině (1 hod.)
  • • Formy spolupráce školy a rodiny (1 hod.)
  • • Způsob komunikace rodiny se školou (1 hod.)
  • • Doporučení pro spolupráci školy s rodičem (2 hod.)
Literatura
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 8085866153. info
Výukové metody
výklad, rozhovor, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Účastník/účastnice ve svém portfoliovém úkolu popíše svou představu o naplnění kritérií pro rozvíjení dobrých vztahů mezi školou a rodinou, uvede alespoň 3 příklady, které prezentuje a obhajuje v semináři.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0021