SZc0043 Oborová didaktika fyziky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu je dovednost studentů motivovat žáky, stanovovat výukové cíle ve fyzice, posoudit kvalitu učebnic, vytvářet fyzikální úlohy a provádět školské pokusy z fyziky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže stanovovat výukové cíle, volí vhodné metody a formy pro výuku fyziky, zná typy fyzikálních úloh a školních pokusů pro různé fyzikální okruhy, přičemž je vhodně zařazuje do výuky a vybrané pokusy umí demonstračně provádět.
Osnova
  • Motivace ve vyučování fyzice (2 hod.)
  • Rozvíjení fyzikálního myšlení žáků (2 hod.)
  • Výukové cíle ve vyučování fyzice (3 hod.)
  • Učivo fyziky (4 hod.)
  • Fyzikální učebnice (3 hod.)
  • Fyzikální úlohy (3 hod.)
  • Školské pokusy z fyziky (3 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7.
  • KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
    doporučená literatura
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 193 s.
Výukové metody
Výklad, cvičení.
Metody hodnocení
- aktivní účast
- závěrečný test
- portfoliový úkol:
1. sada námětů k vybrané motivační technice,
2. sada fyzikálních úloh,
3. sada školních pokusů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0043