YPP04 Pedagogický výzkum a jeho metodologie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů vůči specifickým aspektům (zejména písemné) odborné komunikace. Vytváří předpoklady pro realizaci (akčního) výzkumu v budoucí profesní praxi studentů a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich seminárních či kvalifikačních prací. Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je to (pedagogický) výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se studenti budou schopni orientovat v metodologické terminologii; navrhnout design (např. akčního) výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat; zpracovávat odborné práce v souladu s pravidly (např. citačními) respektovanými v oboru; interpretovat výsledky výzkumů.
Osnova
  • 1. Obecné principy akademické komunikace.
  • 2. Odborné i popularizační časopisy, časopisy profesní.
  • 3. Struktura odborného textu a etické principy odborné komunikace včetně problému plagiátorství.
  • 4. Technické náležitosti seminárních a závěrečných prací včetně používání citačních norem.
  • 5. Pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele.
  • 6. Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů. Příprava výzkumu. Bibliografické citace. Fáze výzkumu. Výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, deskriptivní.
  • 7. Akční výzkum v učitelské profesi.
  • 8. Kvalitativní výzkum (tvorba teorie). Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita,
  • 9. Kvantitativní výzkum (ověřování teorie). Proměnné. Operacionalizace. Hypotézy. Výběrový soubor a jeho rozsah. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, záměrný výběr. Předvýzkum. Zpracování údajů. Zásady interpretace.
  • 10. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Pozorování (strukturované, nestrukturované). Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování).
Literatura
    povinná literatura
  • Studie z pedagogických časopisů
    doporučená literatura
  • Švaříček, R. & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
  • CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2014, 672 s. ISBN 9781292021126. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
    neurčeno
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
Výukové metody
Teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinová diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly, písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
Informace učitele
Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP:
vypracování dílčích úkolů;
splnění písemného testu;
individuální rozprava nad záměrem DP
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.