PdF:ZeC107 Kartografie a geoinformatika I - Informace o předmětu
ZeC107 Kartografie a geoinformatika II
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 20 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na předmět Kartografie a geoinformatika I. Očekává se, že studující znají základy z vědního oboru kartografie, kartografické zdroje a kartografické zásady tvorby map. Cílem předmětu je představit studujícím teoretické poznatky oboru geoinformatiky. Dále se studující seznámí s možnostmi rozvoje geoinformačních dovedností, při kterých se uplatňuje práce s prostorovými daty. Předmět se soustřeďuje na rozvoj dovedností práce s geoinformačními technologiemi volně přístupnými především prostřednictvím internetu (práce s mapovými servery a portály, aplikacemi pro chytré telefony apod. Po absolvování kurzu by měli být schopni studující předávat základní poznatky žákům na základní škole a provazovat učivo s očekávanými výstupy v RVP ZV.
- Výstupy z učení
- Studující: - ovládá základní teorii k problematice geoinformatiky a geoinformačních technologií; - vysvětlí základní pojmy a představí využití geoinformačních technologií v praxi a ve vzdělání; - navrhne využití geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu; - ovládá s porozuměním a s pokročilým využíváním nástrojů řadu volně dostupných aplikací; - prakticky používá aplikace pro orientaci a sběr dat v terénu.
- Osnova
- 1. Úvod do geoinformatiky a geoinformační technologie. 2. Geografická digitální data, vektorová a rastrová data. 3. Geoportály, mapové servery, zdroje digitálních dat. 4. Geografický informační systém. 5. Dálkový průzkum Země. 6. Globální navigační systémy. 7. Geoinformační dovednosti ve výuce.
- Literatura
- povinná literatura
- MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Jan HERCÍK, Petr ŠIMÁČEK, Hana ŠVEDOVÁ, Petr KUBÍČEK a Radek DURNA. Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 67 s. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0011-2021. Čítárna Munispace info
- Výukové metody
- Kombinace přednášky a individuální (případně skupinové) práce studujících v učebně i v terénu.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování zkoušky je nezbytné včasné odevzdání cvičení dle zadání a odevzdání průběžných úkolů. Zkouška se bude skládat ze dvou částí, z písemného testu a následně z ústní zkoušky, která se dotkne jak samotného testu, tak praktické aplikace získaných vědomostí a dovedností oboru kartografie a geoinformatiky v kontextu geografického vzdělávání na základní škole.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ZeC107