ZeC113 Didaktika geografie II

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
20 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je aktivní formou studujícím zprostředkovat:
a) věcnou podstatu profese učitele geografie,
b) činnosti, které je možné považovat za vysoce relevantní pro výuku geografie na ZŠ,
c) efektivní strategie plánování, realizace a hodnocení výsledků výuky geografie,
d) příležitosti pro reflexi různých pojetí výuky geografie.
Kurz nepřímo navazuje na předměty, které studující absolvovali v průběhu předešlého studia.
Očekává se, že studující znají základy fyzické a humánní geografie a jsou seznámeni se základy pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
Studující:
S využitím vlastních výukových materiálů a příprav vytvořených v rámci kurzu Regionální geografie s didaktikou 1 vytvoří další sadu výukových materiálů ukotvenou v jiných pojetích výuky geografie.
Prezentuje a obhájí 3 různé výukové přípravy vč. výukových materiálů pro žáky založené na různých pojetích výuky geografie (dle zadané struktury).
Zdůvodní a na příkladech vysvětlí, proč a jak je nutné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole z různých geografických perspektiv.
Na třech odlišných výukových přípravách rámujících jedno geografické téma popíše a zdůvodní cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení.
Na třech odlišných příkladech uvede, jak je možné rozmanitě a uvedoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole;
Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu.
Osnova
  • 1. Pojetí výuky geografie - vybrané přístupy (4h)
  • 2. Zásady hodnocení žáků ve výuce geografie (4h)
  • 3. Tvorba příprav na výuku (4h)
  • 4. Prezentace příprav na výuku a oborovědidaktická zpětná vazba (6h)
  • 5. Žáci s SVP v hodinách zeměpisu – aplikace podpůrných opatření do vzdělávacího procesu (2h)
Literatura
  • The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association, 2017, 351 stran. ISBN 9781843773771. info
Výukové metody
Kombinovaná výuka: přednášky, workshopy, seminární prezentace a skupinová práce, individuální samostatná práce.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nezbytné a) zpracovat tři vlastní přípravy pro výuku vybraného regionu vypracované dle zadání a jejich obhájení na semináři. Bude přihlíženo ke geografickému i didaktickému obsahu a formálním náležitostem. Kolokvium bude uděleno po odevzdání, prezentaci a obhájení tří výukových příprav, vč. splnění hodnoticích kritérií (studující budou s kritérii hodnocení seznámeni v úvodu kurzu a v IS.MU).
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.