SPR_SSP3 Specializace 3

Pedagogická fakulta
podzim 2000
Rozsah
0/4/0. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Alena Šafrová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Specifické vývojové poruchy učení Vymezení specifických vývojových poruch učení (SVPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin z hlediska historického pohledu, prvotního diagnostikování, proměn terapeutického přístupu a změn institucionálního charakteru. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SVPU. Etiologie SVPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SVPU. Formy vzdělávání žáků se SVPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SVPU. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SVPU – učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Prevence poruch chování.
Literatura
  • ŠAFROVÁ, Alena. Specifické poruchy učení a chování. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-130. ISBN 80-85931-65-6. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68-89. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2001, podzim 2002.