PdSZ_UPD2 Úvod do pedagogikyII (nezapisují studenti SP)

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jarmila Faltýsková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 45 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • 1. Pojetí výchovy a její základní rysy (permanentní charakter, spojení se životem, komplexnost, mnohostrannost). Předmět a metody pedagogiky a její vztah k jiným oborům (k filozofii, biologii, psychologii, sociologii ad.). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 2.Pedagogika v antickém světě (výchova ve starověkém Řecku a Římě, Platón, Aristoteles, Quintilianus, Augustinus). 3.Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, středověká škola, vznik univerzit, Tomáš Akvinský, renesanční pedagogika). 4.Jan Amos Komenský - život, dílo a význam. 5.Pedagogika 17. - 19. století (Locke, Rousseau, Herbart, Spencer ad.). 6.Vývoj českého školství a pedagogiky. 7.Hlavní směry pedagogiky 20. století (Dewey, reformismus, psychologicky a sociologicky orientované směry, pedagogika existencialistická, hermeneutická, neotomistická a postmodernistická). 8.Alternativní školství (Montessoriová, daltonský plán a winnetská soustava, waldorfská škola, jenský plán, Freinet ad.). 9.Srovnání základních školských systémů ve světě a u nás (např. školství v USA, Švédsku, SRN, Japonsku). 10.Výchovné cíle (individuální a sociální, obecné a specifické, informativní a formativní, autonomní a heteronomní ad.). Výchova a příprava jedince pro sociální role (jedinec jako občan, pracovník, ochránce prostředí, partner, uživatel volného času ad.). 11.Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomostí, dovedností a návyků, schopností, postojů, potřeb a zájmů, chování). Výchova a rozvoj v kulturních oblastech (např. výchova jazyková, vědecká, ekologická, mravní, estetická, ekonomická, pracovní ad.). 12.Pedagog, jeho vzdělání všeobecné, odborné a pedagogické, jeho osobnostní rysy. Vychovávaný jedinec, jeho předpoklady, jeho rozvoj a postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 13. Základní pedagogické principy - jejich vývoj, charakteristika a uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu. Formy výchovně-vzdělávacího procesu - výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář ukončený zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je znalost vybraného díla (jeho části) J.A.Komenského prezentovaná vystoupením formou referátu (popř. seminární prací dle individ. domluvy) a aktivní plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.