RV4_PPR3 Psychologická propedeutika III

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
PdB_PPR2 Psychologická propedeutika II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Jiné omezení: Celkem 2 skupiny po 10 až 14 studentech
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Předmět nabízí prohloubení sebepoznání studentů v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí. Důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností. Teoretickým východiskem je Rogersův přístup zaměřený na člověka, celkovým teoretickým rámcem jsou humanistické a psychodynamické směry psychologického myšlení.
  • Výukovou metodou je práce v sebezkušenostní skupině zaměřené na poznávání sebe a druhých. Využívá se některých aspektů skupinové dynamiky. Používané techniky skupinové práce (verbální i neverbální, arteterapeutické, imaginativní ap.) jsou vždy voleny ve vztahu k aktuálnímu dění ve skupině.
Literatura
  • Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
Metody hodnocení
Typ výuky: Práce v sebezkušenostní skupině.
Informace učitele
Konzultační hodiny vyučující: úterý 12 - 13.30
Psychologická poradna pro studenty PdF: středa 15 - 17


LITERATURA (doporučená, inspirující, nikoli povinná):
Adler,A.: Člověk jaký jest. Praha 1935.
Adler,A.: Smysl života. Praha 1995.
Balcar,K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Pha 1983.
Bartošíková,I.,Voříšek,R.: Příručka pro nízkoprahové terapeuty. Boskovice 1998.
Bruchová,H.: Základy psychoterapie. Praha 1997.
Casement,P.: Hledání a objevování. Praha 1999.
Csikszentmihalyi,M.: O štěstí a smyslu života. Praha 1996.
Cvekl,J.: Člověk v psychoanalytickém poli. Praha 1969.
Drapela,J.: Přehled teorií osobnosti. Praha 1997.
Dreikurs,R.: Úvod do individuální psychologie. Praha 1937.
Dreikursová-Fergusonová,E.: Adlerovská teorie. Tišnov 1993.
Frankl,V.E.: Člověk hledá smysl. Praha 1994.
Frankl,V.E.: Psychoterapie pro laiky. Brno 1998.
Freud,S.: Vybrané spisy I,II,III. Praha 1969-71.
Fromm,E.: Člověk a psychoanalýza. Praha 1967.
Fromm,E.: Mít nebo být? Praha 1992.
Fromm,E.: Strach ze svobody. Praha 1993.
Fromm,E.: Umění být. Praha 1994.
Jung,C.G.: Duše moderního člověka. Praha 1994.
Jung,C.G.: Člověk a duše. Praha 1995.
Kastová,V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha 99.
Kernberg,O.F.: Normální a patologická láska. Praha 1999.
Klímová,H.: Jak člověk tvoří a maří svět. Praha 1996.
Kocourek,J.: Horizonty psychoanalýzy. Praha 1992. Kon,I.S.:Hledání vlastního Já. Praha 1988.
Kopřiva,K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha 1997.
Kratochvíl,S.: Skup.psychoterapie neuróz I a II. Pha 1983.
Kratochvíl,S.: Základy psychoterapie. Praha 1997.
Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení. Praha 1998.
Matoušek,O.: Potřebujete psychoterapii?. Praha 1995.
Peck,S.M.: V jiném rytmu. Praha 1995.
Rieger,Z.: Loď skupiny. Praha 1998.
Roberts,J.,Pines,M.: Skupinová analýza v praxi. Praha 1998.
Rogers,C.R.: Ako byť sám sebou. Bratislava 1995.
Rogers,C.R.: Způsob bytí. Praha 1998.
Říčan,P., Ženatý,J.: K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava 1988.
Smékal,V.: Psychologie osobnosti. Praha 1989.
Svoboda,M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha 1992.
Svoboda,M.: Metody sugestivní a imaginativní psychoterapie. Brno 1995.
Šimek,J.: Lidské pudy a emoce.Praha 1995.
Úlehla,I.: Umění pomáhat. Praha 1999.
Vávra,V.: Mluvíme beze slov. Praha 1990.
Vymětal, J.: Obecná psychoterapie. Praha 1997.
Yalom,I.: Teorie a praxe skupinové psychoterapie.Praha 1999.

ČASOPISY:
Psychologie dnes (měsíčník)
Konfrontace (čtvrtletník)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006.