SOBP_EKOP Ekologická a environmentální výchova - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 10:15–11:00 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do problematiky ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání. Rámcové seznámení se základními pojmy, globálními problémy lidstva, postavením ekologické a environmentální výchovy v systému pedagogických věd s orientací na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu. Předpokládáme základní orientaci v oblasti ekologických hnutí a neziskového sektoru včetně příslušné legislativy.
Osnova
  • Základní pojmy Ekologie a environmentální věda, environmentální vzdělávání, ekopedagogika. Axiologická dimenze ekologie a environmentální vědy Teorie hodnot, ekologické vědomí, ekologická etika, dobrovolná skromnost, trvale udržitelný rozvoj. Teorie a metodika ekologické a environmentální výchovy v sociální pedagogice Principy ekologické a environmentální výchovy, environmentální osvěta v ČR, ekologické minimum, metody práce v ekologické a environmentální výchově, obsah, cíle a metody ekologické a environmentální výchovy. Vzdělávací programy pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Zařízení pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Národní síť středisek a center environmentálního vzdělávání a osvěty PAVUČINA, nabídka výukových programů a aktivit ve volném čase dětí a mládeže. Problematika ekologických hnutí Nejznámější ekologická hnutí a jejich program (DUHA, Nesehnutí, Greenpeace), Český svaz ochránců přírody. Základy legislativy v oblasti životního prostředí Základy managementu nevládních neziskových organizací Typy občanských organizací, jejich vznik, řízení a financování. Problematika fundraisingu.
Literatura
  • JŮVOVÁ, Alena. Ekologická výchova a environmentální vzdělávání ve volném čase. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. první. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2002, s. 65-80. ISBN 80-7315-012-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie : hrozba i naděje. Edited by Hana Kolářová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 141 s. ISBN 8024602865. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • JAKRLOVÁ, Jana a Jaroslav PELIKÁN. Ekologický slovník terminologický a výkladový. Edited by Bedřich Moldan. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 144 s. ISBN 8071686441. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
  • JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 50 stran. ISBN 8021014784. info
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Příprava seminární práce s návrhem vlastního ekovýchovného projektu a jeho prezentace v průběhu výuky, případně při závěrečném kolokviu. Pro udělení zápočtu je třeba absolvovat závěrečný písemný test.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2003/SOBP_EKOP