SZ7BP_UDDi Úvod do didaktiky

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Čt 10:15–11:50 učebna 50, Čt 12:50–13:35 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Informace učitele
ÚVOD DO DIDAKTIKY - okruhy k dílčí zkoušce 1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. 2. Vzdělávání charakteristika, formy vzdělávání. 3. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání, stupně (ISO). 4. Vyučování (výuka) charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 5. Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 6. Proměny pohledů na vyučování a učení. 7. Obsah vyučování, kurikulum, (for-mální, neformální, skryté, školní, základní). Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), Standard základního vzdělávání. 8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV): celková charakteristika tohoto dokumentu, systém kurikulárních dokumentů, principy RVP ZV, tendence ve vzdělávání navozované RVP ZV. 9. RVP ZV: Pojetí a cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence. 10. RVP ZV: Vzdělávací oblasti a rámcový učební plán. 11. RVP ZV: Průřezová témata. 12. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 13. Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 14. Otázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek 15. Typy výuky. 16. Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. 17. Metody slovní. 18. Metody názorné a pracovní. 19. Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. 20. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). 21. Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. 22. Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí. 23. Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 24. Počítače ve vzdělávání - možnosti a perspektivy jejich uplatnění. 25. Pedagogické klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny. ÚVOD DO DIDAKTIKY - vybrané pojmy (jejichž znalost se vyžaduje u zkoušky z předmětu Úvod do didaktiky) aktivita (typy, stupně), algoritmus, autodidakce, Bloomo--va taxo-nomie cílů, brainstorming, cvi-čebnice, cvičení, činnostní pojetí vyučování, činnostní učení, čí---tanka, demon-strace, dialog, didaktika (obecná, oborová, předmětová), didaktická informace, didaktická technika, didaktický test, didaktický text, diferencované vyučování, diktát, dílna, diskuse, diver-gentní myšlení, domácí vzdělávání, dovednost, dril, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdě-lávání, evaluace, expozice, formativní vzdělání, frontální vyučování, gra-mo-tnost, heterogenní skupina, hodnocení vzdělávacích výsledků (Kalibro, PISA, TIMSS), homogenní skupina, hypertext, chyba, ilustrace, individualizace vyučování, individuální přístup, inovace ve vzdě-lávání, instruktáž, integrované vyučování, inten-cionální učení, interiorizace, Internet, klasifikace, klasifikace vzdělání (úrovně), klima (školy, třídy), kmenové učivo, kompe-tence, komunikace (neverbální, verbální), konstruktivismus, kooperativní učení, kurikulum (for-mální, neformální, skryté, školní, základní), mastery learning, me-chanické učení, memorování, mezipředmětové vztahy, mimoškolní vzdělávání, motivace, myšlenkové mapy, nácvik, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, Národní kurikulum, opakování, otázka, otevřené vyučování, portfolio, procvičování, programované vyučování, psychodidaktika, rámcový vzdělávací program, rozšířené vyučování, rozvíjející vyučování, řízené učení, samočinnost, samostatná práce žáků, sebevzdělávání, signifikantní učení, skupinové učení/vyučování, sociální učení, standard, školní neúspěš-nost, taxonomie učebních úloh, technologie vzdělávání, test (stan-dar-dizovaný, nestandardizovaný), tvořivost, týmové vyu-čování, učební osnovy, učební plán, učební úloha, učení, učení z textu, učitelovo pojetí výuky, učivo, verbální učení, výklad, vyučovací metoda, vyu-čování, výukový problém, základní učivo, zkouška, zkušenost, znalost (deklarativní, kontextová, procedurální), zpětná vazba. ÚVOD DO DIDAKTIKY - přehled literatury ke zkoušce PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - schváleno MŠMT 8. 9. 2004 http://www.msmt.cz základní školství - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - schválená verze ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. 91 s. ISBN 80-86633-04-7. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2004/SZ7BP_UDDi