HV1ZK_DH1 Dějiny hudby 1

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
6/0/0. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Richter (přednášející)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má poskytnout studentům přehled o jednotlivých vývojových obdobích hudební tvorby, od jejich počátků až po současnost. Vstupy do jednotlivých hudebních slohů a stylů jsou uváděny společenskou, kulturní a uměleckou charakteristikou. Hudebně-historický výklad je zaměřen na vývojovou proměnu hudebních, prostředků a jazyka skladatelů. Je doplňován ukázkami reprezentativních děl období a autorů. Koncepce výkladu evropských dějin je prostoupena odkazy na vývojové tendence v české hudbě. Hudebně-historický výklad je usměrňován didaktickým zřetelem - kvantitativně je více ve výkladu i ukázkách zastoupeno období od hudebního baroka po současnost - okruhy, které jsou zastoupeny v koncepci výuky Hv na ZŠ.
Osnova
  • Periodizace dějin hudby. Počátky hudby, nejstarší doklady. Hudba v době antiky, nejstarší hud. památky - monodiální sloh. Středověký styl duchovní a světské hudby /gregoriánský chorál, zpěvy vagantů, písně milostné, pijácké, trúbadúři, truvéři, minnesang, meistersang/, duchovní a světská píseň v Čechách. Polymelodický sloh - primitivní formy vícehlasu, ars antiqua, ars nova, nizozemská škola - vlivy v Evropě. Melodicko-harmonický sloh. Hudební baroko - vznik nových forem, osobnosti barokní hudby. České hudební baroko. Literatura /základní/: Černušák, G.: Dějiny evropské hudby. Praka l964. Kol. : Hudba v českých dějinách. Praha l989. Dílčí monografická literatura doporučována v přednáškách. Ukončení: zápočet - poslechový test
Literatura
  • CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006.