PdF:SC4MK_HiSP Historie sociální pedagogiky - Informace o předmětu
SC4MK_HiSP Historie sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/0/15. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky filozoficko výchovných problémů vystupujících v průřezu dějin, jejich vliv na myšlení a výchovné koncepce pedagogů se zdůrazněním podmíněnosti historicko společenskému kontextu doby. Řazení jednotlivých autorů a jejich pedagogických koncepcí je uspořádáno chronologicky. Základní linii studia tvoří analýza názorů a odkazu sociálně pedagogických myslitelů, vytvoření vlastního pohledu studentů na probírané sociálně pedagogické koncepce a jejich reflexe v kontextu současné sociálně - edukační problematiky.
- Osnova
- 1. Historicko-sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku (charakteristika výchovy v tzv. temném období Řecka a v klasickém období - Athény, Sparta). Antičtí řečtí myslitelé o výchově (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace, postavení ženy ve společnosti). 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, působení církevních řádů v oblasti výchovné a vzdělávací péče (františkáni, dominikáni), znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů (sociálně historické aspekty doby, působení lidových kazatelů Jan Hus, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). Úloha rodiny a volný čas ve středověku. 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (V. de Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. Barokní člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 8. Charakteristika společenských změn v osvícenství, sociální stratifikace a životní podmínky v době osvícenství. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) a filantropismu (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 9. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti. 10. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti (pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta), utopičtí socialisté (pedagogické myšlenky a činnost Roberta Owena). 11. Názory a praxe českých sociálních a speciálních pedagogů (Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter) 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky (Stanislav Vrána, Karel Žitný, Eduard Štorch, Čeněk Janout, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup). 13. Názory a praxe světových sociálních pedagogů (Johann Heinrich Pestalozzi, Paul Natorp, Paul Barth, Herman Lietz, Herman Nohl, Adolph Diesterweg, Don Bosco, Lev Nikolajevič Tolstoj, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak,) 14. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, hlavní směry: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé: John Dewey, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Peter Petersen, Célestin Freinet, Alexander Sutherland Neill. 15. Poválečná evropská společnost (životní styl, sociální rozdíly, elitářství, postavení ženy ve společnosti, rodina v postmoderní éře, vliv výchovy k evropanství a k multikulturní výchově).
- Literatura
- VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 637 s. ISBN 8023880039. info
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
- CIPRO, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vydání. Praha: Miroslav Cipro, 2000, 552 stran. ISBN 8023863347. info
- KUČERA, Zdeněk a Vladimír ŠTVERÁK. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 491 s. ISBN 8071846260. info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
- ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 254 s., [1. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Požadavky k připuštění ke zkoušce: odevzdání vybraných konspektů
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SC4MK_HiSP