SZ2BP_ZPM Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_ZPM/01: St 9:20–10:05 učebna 50, K. Vlčková
SZ2BP_ZPM/02: St 10:15–11:00 učebna 50, K. Vlčková
SZ2BP_ZPM/03: St 11:05–11:50 učebna 50, K. Vlčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Základy pedagogické metodologie poskytuje studentům informace o tom, co je předmětem metodologie pedagogiky, co je to věda, vědecký způsob myšlení, jak se vytváří a testují teorie co je to výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, hypotézy, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují. Na tento poznávací cíl navazuje cíl praktický. Studenti se učí zaujímat vědecký přístup k poznatkům, učí se porozumět výzkumu, jeho sdělením, platnosti těchto sdělení. Učí se výzkum realizovat, napsat zprávu. Vytvářejí si předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci svých kvalifikačních prací.
Osnova
  • OKRUHY 1.Metodologie pedagogiky. Předmět, problémy, specifika. Pojmy věda, teorie, výzkum, fakt, zákon, zákonitost. Model empirické vědy. Využití metodologie v práci učitele. Odlišení metodologie, evaluace, diagnostiky, prognostiky, metodiky. 2.Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů. Soubor doporučení pro pedagogický výzkum základní pravidla. Využití výzkumu v práci učitele. České a zahraniční výzkumné instituce v pedagogice, časopisy. Základní trendy v pedagogickém výzkumu ve světě. 3.Druhy výzkumu. Kritéria dělení výzkumu. Základní, aplikovaný, teoretický, praktický, prognostický, historický, komparativní, mezinárodní, interkulturní, longitudinální, průřezový, akční, týmový, deskriptivní, relační, kauzální výzkum. Výzkum kvalitativní (tvorba teorie) a kvantitativní (ověřování teorie). 4.Kvantitativní a kvalitativní metodologie/výzkum. Srovnání, postup výzkumu. Paradigma. 5.Kvantitativní výzkum. Fáze výzkumu. Výzkumný problém, příprava výzkumu, metody, předvýzkum, sběr a zpracování údajů, interpretace údajů, výzkumná zpráva. Časový harmonogram, finanční rozpočet. 6.Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. 7.Výzkumný problém. Stanovení výzkumného problému, typické nedostatky, tři typy výzkumných problémů: deskriptivní, relační a kauzální. 8.Proměnné. Co jsou to proměnné (uvést příklady), proměnné měřitelné a kategoriální, nezávisle proměnné a závisle proměnné. Operacionalizace. 9.Hypotézy. Co jsou to hypotézy, rozdíl mezi hypotézou a výrokem, zlatá pravidla formulování hypotéz, testování hypotéz. 10.Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. 11.Předvýzkum. Pilotní výzkum, předvýzkum a jeho poslání. 12.Zpracování údajů. Databáze, kódování, statistické zpracování dat, deskriptivní statistika (průměr, medián, modus, kvartil, odchylky aj.), sekundární statistiky (korelace, testování hypotéz). Statistické programy (SPSS, Statistica, Statgraphic aj.). Zásady interpretace, generalizace, extrapolace výsledků. 13.Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Rozdíl metody a techniky. Dělení metod, specifika, přednosti a slabiny, použití. 14.Kritéria kvality. Objektivita (objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci). Validita (obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí). Reliabilita. Normování/standardizace. Pomocná kritéria: Ekonomičnost, užitečnost, srovnatelnost, akceptace výzkumné techniky. 15.Pozorování. Pozorovací systémy, kategorie, průběh, zaznamenávání, vyhodnocování. Chyby pozorování, Golem efekt, Pygmalion efekt, Galatea efekt. 16.Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. 17.Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). 18.Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). 19.Ratingové metody. Škálování (pravidla tvorby škál, škála pořadová, intervalová, bipolární, Likertova, vyhodnocování, validita a reliabilita škál). Expertní šetření. 20.Testy. Didaktický test (postup při konstrukci, druhy testových úloh, vyhodnocování). Psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti). Psychomotorické testy. Validita testu, reliabilita testu (test - retest, paralelní test, půlení testu, homogenita položek, koeficient reliability), standardizace testu. 21.Experiment. Model experimentu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), výběr subjektů, vyhodnocování. Hawthornský efekt. 22.Obsahová analýza. Typy analýzy, postup, vyhodnocování. 23.Další metody: Projektivní metody a techniky (verbální, grafické, manipulační). Sociometrické techniky. Psychosémantické metody (sémantický diferenciál). Metoda Q-třídění. Teoretické metody (modelování). Historicko-srovnávací metoda. 24.Kvalitativní výzkum. Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software. Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie. LITERATURA PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6 PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-579-2. HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X. Rozšiřující literatura GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. KERLINGER, J. a kol. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. MARŠÁLOVÁ, L. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2002. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica, 1992, č. 8. MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Brno : Paido, 1997. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8. KOMENDA, S., MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : UP, 1995. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1 HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy společenských věd. Brno : FF MU, 1990. ISBN 80-210-0212-3. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. s. 91 CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s.212-232. ISBN 80-7178-253-X. Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha : ČVUT, 1982.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Maňák, j., Švec, Š, Švec, V (Eds) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
Metody hodnocení
test - písemná zkouška, práce ke zkoušce - zpráva z výzkumu
Informace učitele
Formátované okruhy ke zkoušce, přehled termínů přednášek, konkrétní požadavky, pracovní podklady přednášek, studijní texty viz elektronické studijní materiály předmětu v is.muni.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007.