ZS1BP_SPDD Seminář z pedagogické diagnostiky

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SPDD/01: Út 14:35–15:20 učebna 33
ZS1BP_SPDD/02: Út 18:00–18:45 učebna 39
ZS1BP_SPDD/03: Út 15:30–16:15 učebna 33
ZS1BP_SPDD/04: Út 16:20–17:05 učebna 21
ZS1BP_SPDD/05: Út 11:05–11:50 učebna 39
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Cílem předmětu je seznámení budoucích učitelů, s teoretickými základy pedagogické diagnostiky a vytvoření základů jejich profesionálních diagnostických dovedností. 1. Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky 2. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání 3. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování 4. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 5. Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání 6. Pedagogická diagnostika výchovných činností 7. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy 8. Metody testování 9. Diagnostika související s profesionální orientací žáků a studentů 10. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících
Osnova
  • Seznam literatury k předmětu Pedagogická diagnostika bližší specifikace 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987 str. 5-45 SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. s. 7-32. ISBN 80-7368-018-1 KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233-257. ISBN 80-7178-585-7. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 10-25 DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 - 188 2. Metody a techniky pedagogické diagnostiky tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte) SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7. str. 27-50. DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 190 ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 365-371 KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 248-252. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP Olomouc, 1988. 49 s. GAJDOŠOVÁ, L.; ŠATÁNEK, J. Otázky poznávania osobnosti žiaka a školském triedy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1996. 61 s.14-36. 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. DVOŘÁKOVÁ, M. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje.In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 186 190 KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 254-255. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 46-48 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 228-231 MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987str. 76 - 84 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 110 - 112 SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. s. 33-65. ISBN 80-7368-018-1 5. Diagnostika školní třídy a sociálních vztahů ( Dotazník My class inventory, sociogram, přístupy k této problematice) GRECMANOVÁ H. Evaluace klimatu třídy. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 233 242. + 190 - 193 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 121-123 ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 565-595 6. Diagnostika rodinného prostředí ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 117 120 SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2004. 49-54 s. ISBN 80-7368-018-1 ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 322-325. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška MOJŽÍŠEK, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987str. 128-131 CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáka. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 212- 233. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. 8. Diagnostika učebních stylů DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika učebního stylu žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 209- 212 HRABAL, V. ST.; HRABAL, V. ML. Učební a kognitivní styl jako složka školní zdatnosti žáka. In. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. str. 87-93 9. Diagnostika žákova pojetí učiva ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 417-440. DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika vztahů žáků k předmětu. Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 200-208 10. Diagnostika hodnotové orientace DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika hodnotové orientace žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 194-196 11. Diagnostika zájmů HRABAL, V. ST.; HRABAL, V. ML. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5 str. 93-103 DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika zájmů žáka. Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 200-201 MOJŽÍŠEK, L. K problému pedagogické diagnostiky zájmů, schopností a nadání žáků. Uherské Hradiště: Okresní osvětový dům, 1966. 36 s. 12. Diagnostika sebepojetí žáka DVOŘÁKOVÁ, M. Diagnostika sebepojetí žáků. In Kalous, Z.; Obst, O. (ed). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. str. 196-199 ČÁP, J,; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178463-X. str. 330-333 13. Autodiagnostika a sebereflexe v práci učitele HRABAL, V. st. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988 str. 23 52 + str. 101 117 14. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. str. 172 - 180 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. 15. Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, odborná diagnostika a zprávy z poradny ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: UO, 2004. 71 s. ISBN 80-7042-372-2. 16. Klasifikace a hodnocení žákova výkonu Hrabal, V. st.; Hrabal, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5 str. 45-57 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. Zákon č.561 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání: www.msmt.cz
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80% docházka (tj. dvě absence za celý semestr z celkového počtu výukových týdnů) aktivní účast na semináři odevzdání výsledků diagnostické činnosti v terénu podle pokynů vyučujícího (např.záznam pozorování, didaktický test, )
Informace učitele
Obsahová témata seminářů: 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. 2. Metody a techniky pedagogické diagnostiky tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte) 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. 5. Diagnostika rodinného prostředí žáka rodinná popř. zdravotní anamnéza, kulturní prostředí rodiny a vliv na učební výkon žáka, na jeho zájmy a postoje, diagnostický rozhovor s rodiči žáka. 6. Diagnostika školního prostředí školní třída a její diagnostika, Dotazník My class inventory aj. , sociální vztahy ve třídě a možnosti podpory či ovlivnění ze strany učitele. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška 8. Hodnocení - klasifikace, slovní, kombinované. Funkce hodnocení, specifika jednotlivých typů hodnocení, kriteria hodnocení, sebehodnocení žáka. Požadavky na hodnocení školský zákon. 9. Autodiagnostika učitele zpětný rozbor vyučovací hodiny, uplatnění adekvátních metod a postupů, rozbor chyb. 10. Diagnostika sebepojetí žáků, zájmů žáků, profesionální orientace žáků a studentů 11. Tvorba Individuálního vzdělávacího plánu práce s talentovanými a zaostávajícími žáky, strategie a cíle IVP, způsoby hodnocení. Učitel a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou návrh na vyšetření, zpráva z poradny, dodržování doporučených postupů, zpětná kontrola apod.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.