CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Út 7:55–9:35 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s alternativními metodami, které jsou uplatnitelné pi výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na všech stupních škol. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí těchto metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Osnova
  • 1. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. projektové vyučování, RWCT - čtením a psaním ke kritickému myšlení. 2. Teoretická východiska projektu RWCT. 3. Kritické myšlení a struktura výuky v předmětu český jazyk. 4. Vytváření prostředí pro kritické myšlení. 5. Kladení otázek. 6. Metody a strategie výuky vedoucí k efektivnímu učení v hodinách eského jazyka. 7. Metody rozvíjející kritické myšlení v hodinách gramatiky a slohu na 2. stupni ZŠ.
Literatura
  • Rámcový vzdlávací program pro základní vzdlávání. Praha: VÚP 2004
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemné seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.