PdF:CJ2MP_JDeL Dějiny lingvistiky - Informace o předmětu
CJ2MP_JDeL Dějiny lingvistiky
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Po 12:30–14:10 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti získané studiem lingvistických disciplín zabývajících se současným jazykem, a především vývojem jazyka (Úvod do studia českého jazyk a jazykovědy, Základy slavistiky a staroslověnštiny, Historická mluvnice českého jazyka, Vývoj spisovné češtiny). Cílem předmětu Dějiny lingvistiky je seznámit studenty s vývojem lingvistiky jako vědecké disciplíny od nejstarších dob do současnosti. Obsah prvních přednášek tvoří historie lingvistických disciplín od starověku do 18. století, hlavní důraz je kladen na lingvistické názory 19., 20. a 21. století a na vývoj lingvistických názorů v českých zemích. Studentům je vysvětlován i význam českých lingvistů pro vývoj zahraniční lingvistiky.
- Osnova
- 1. Jazyk a řeč. Fylogeneze jazyka. Ontogeneze řeči. Vznik písma a jeho vývoj. 2. Počátky lingvistiky. Lingvistika a filozofie. Lingvistické názory významných filozofů. Významné gramatické práce v období starověku. Panini. Dionysios Thrax. M. T. Varró. M. F. Quintilianus. Souvislosti některých poznatků v starověkých gramatických pracích a v pracích současných lingvistů. 3. Projevy lingvistických bádání ve středověku. Spor o univerzália. Zájem o zkoumání latiny a tzv. vulgárních jazyků. Nejstarší české slovníky. Nejstarší české práce signalizující zájem o jazyk. J. Hus. Humanismus a renesance. Význam J. Blahoslava a českých gramatických prací pro českou lingvistiku. Osvícenství a jazykověda. 4. Historicko-srovnávací gramatika v 19. století. Mladogramatická škola. F. Bopp. R. Rask. J. a W. Grimmové. Význam prací mladogramatické školy pro zkoumání indoevropských a slovanských jazyků. Vliv na českou lingvistiku. České lingvistické práce v době národního obrození. F. M. Pelzl. J. Dobrovský. J. Jungmann. Počátky české vědecké terminologie. 5. Konec 19., počátek 20. století. Počátky lingvistické geografie a dialektologie. Moskevská škola (F. Fortunatov). Kazańská lingvistická škola. Neolingvistika. Přelom 19. a 20. století v české lingvistice. J. Gebauer. V. Ertl. Rozvoj české lingvistické terminologie. 6. Vznik strukturalismu. Přínos F. de Saussura a jeho teorií. Vliv prací de Saussura na vývoj lingvistických teorií 19. a 20. století a na českou lingvistiku. Vznik Pražského lingvistického kroužku. V. Mathesius. B. Havránek. R. Jacobson. J. Vachek. B. Trnka. M. Weingardt. J. Mukařovský aj. Vliv prací Pražského lingvistického kroužku na českou lingvistiku 20. století. Sborník Spisovná čeština a jazyková kultura 1932. 7. Strukturalismus ve 20. století. L. Hjelmslev a tzv. kodaňská škola, glosématika. G. Guilaume, L. Tesniére a počátky závislostní syntaxe. Americký strukturalismus, deskriptivismus; L. Bloomgield. Lingvistická antropologie; E. Sapir. Behaviorismus. 8. Generativní a transformační mluvnice. N. Chomsky. Základní terminologie (kompetence, performance; jádrové věty a transformace; hloubková a povrchová struktura věty). 9. Psycholingvistika a neurolingvistika. Význam psycholingvistických poznatků pro učení jazyku mateřskému a cizím jazykům. Neurolingvistika a poruchy řeči. 10. Sociolingvistika a etnolingvistika. Bilingvismus a diglosie. Jazyky v kontaktu. Jazyková politika. 11. Lingvistika a sémantika. Lingvistika a pragmatika. Význam slova z hlediska sémantiky a pragmatiky. Lingvistika a filozofie. Filozofie jazyka. Ludwig Wittgenstein a neopozitivismus. 12. Česká lingvistika 2. poloviny 20. století. Významné osobnosti dílčích disciplín: fonetika a fonologie (B. Hála, M. Romportl, K. Ohnesorg, E. Palková, M. Krčmová aj.), morfologie (V. Šmilauer, F. Trávníček, M. Komárek, Z. Rusínová aj.), slovní zásoba a tvoření slov (V. Šmilauer, M. Dokulil, P. Hauser), syntax (F. Trávníček. V. Šmilauer, F. Kopečný, M. Grepl, P. Karlík, J. Hrbáček, J. Hoffmannová, O. Müllerová, F. Daneš aj.), stylistika (M. Krčmová, J. Chloupek, M. Jelínek, A. Macurová, J. Hoffmannová, K. Hausenblas, E. Minářová aj.); dialektologie (J. Keller, J. Bělič, J. Balhar, P. Jančák, S. Utěšený, M. Racková aj.), onomastika (R. Šrámek, J. Pleskalová, M. Knappová, R. Hosák, I. Lutterer, J. Malenínská, L. Olivová aj.), didaktika českého jazyka a slohu (M. Čechová, V. Styblík, P. Hauser aj.). 13. Moderní lingvistické metody. Teorie informace a kvantitativní lingvistika. Algebraická lingvistika. Korpusová lingvistika. Český národní korpus a jeho utváření. Práce s Českým národním korpusem. Jeho využití v praxi.
- Literatura
- ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. 1. souborné vyd. V Olomouci: Votobia, 1996, 517 s. ISBN 80-85885-96-4. info
- MACHOVÁ, Svatava a Milena ŠVEHLOVÁ. Sémantika & pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, 190 s. ISBN 80-86039-05-6. info
- HELBIG, Gerhard. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Translated by Jiří Nekvapil - Jana Holšánková. 1. vyd. Praha: Academia, 1991, 303 s. ISBN 80-200-0312-6. info
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Předpokladem k získání zápočtu je prokázání znalostí vyplývajících z osnovy předmětu, získaných na přednášce. Znalosti budou ověřovány krátkým rozhovorem v závěru semestru.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=976
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/CJ2MP_JDeL