SV4BP_ZSP3 Základy spec. pedagogiky 3 - logopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 18:55–19:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Logopedie, základní úkoly logopedie, spolupráce s dalšími vdními obory, logoped, logopedický asistent, osobnostní a kvalifikaní pedpoklady logopeda, souasný systém logopedické intervence v R, komunikace, komunikaní proces, reflexní okruh dorozumívání, ontogeneze ei, podmínky správného vývoje ei, charakteristika jazykových rovin, fonetika- pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika, anatomie a fyziologie mluvních orgán, logopedická prevence primární, sekundární, terciární, ovlivování pirozeného vývoje ei, pípravná, prpravná cviení, vymezení narušené komunikaní schopnosti, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých druh narušené komunikaní schopnosti. možnosti logopedické intervence, systém speciálních zaízení pro žáky s vadami ei, poradenství.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí) 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči balbutie, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen zkouškou, požadavkem ke zkoušce je vypracování seminární práce na určené téma
Informace učitele
Doporučená literatura: ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. ANTUŠEKOVÁ, A. Preventívna logopedická starostlivost v predškolských zariadeniach. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00868-7. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998. HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957. HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1. KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5 KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002. KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha. Fortuna, 1999. ISBN 807168-691-3. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha: 1971, 1986 OHNESORG, K. Naše dítě se učí mluvit. Praha: 1991 PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN-80-85931-65-6. SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha: 1983 SOVÁK, M. Logopedie. Praha: 1981 SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha : SPN, 1986.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.