SZ2MP_Ps20 Psychologie ve školní praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/1. 10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Předpoklady
Předpokladem jsou absolvované psychologické předměty v předchozích semestrech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá oblastmi psychologie, které mají praktický význam pro učitele, tématy ve vztahu ke škole i těmi, které souvisí se zázemím dítěte mimo školu a s jeho sebevnímáním a sebepojetím.
Osnova
  • 1. Úvod, základní pojmy 2. Raný věk, časný sociální vývoj, rodina 3. Hra, její účelnost, povaha, typy, hra v ránci vyučování 4. Kognitivní činitelé učení, myšlení a vzdělávání 5. Řeč, její vývoj, role učitele, rozvíjení řečoých doivedností 6. Inteligence, IQ, měření inteligence, modely inteligence 7. Tvořivost, divergentní myšlení 8. Učení, teorie učení, agektivní činitele učení, proces učení, 9. Afektivní činitelé učení 10. Osobnost, typologie, jáství, mottivace 11. Hodnoty a morální vývoj 12. Sociální chování a sociální dovednosti 13. Výchovné vedení a poradenství 14. Řízení a zvládání školní třídy 15. Osobnost učitele, vlastnosti učitele, učitelský stres
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.