ZS1BK_PDD Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika vybavuje studenty základními poznatky o úrovni rozvoje žáka a třídy a poskytuje návody, jak tuto úroveň zjistit a interpretovat. Směřuje k rozvoji schopnosti hluboce porozumět dítěti, jeho zvláštnostem, potřebám a podmínkám, v nichž se rozvíjí. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve výuce a výchově v souladu s požadavky RVP ZV a dává studentům poznatky nutné pro tvorbu individuálního vzdělávacího programu v případě žáků se specifickými potřebami a žáků talentovaných. Studenti získají přehled o specifických oblastech diagnostické práce učitele primární školy, budou umět pracovat s vybranými diagnostickými metodami (systematické pozorování dítěte, vedení diagnostického rozhovoru s dítětem, případně s rodiči, analýza výsledků některých žákovských činností, příp. portfolia, zjišťování třídního klimatu, testy školní zralosti, didaktickým testem, atd.)
Osnova
  • Obsahová témata seminářů: 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. 2. Metody a techniky pedagogické diagnostiky tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte) 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. 5. Diagnostika rodinného prostředí žáka rodinná popř. zdravotní anamnéza, kulturní prostředí rodiny a vliv na učební výkon žáka, na jeho zájmy a postoje, diagnostický rozhovor s rodiči žáka. 6. Diagnostika školního prostředí školní třída a její diagnostika, Dotazník My class inventory aj. , sociální vztahy ve třídě a možnosti podpory či ovlivnění ze strany učitele. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška 8. Hodnocení - klasifikace, slovní, kombinované. Funkce hodnocení, specifika jednotlivých typů hodnocení, kriteria hodnocení, sebehodnocení žáka. Požadavky na hodnocení školský zákon. 9. Autodiagnostika učitele zpětný rozbor vyučovací hodiny, uplatnění adekvátních metod a postupů, rozbor chyb. 10. Diagnostika sebepojetí žáků, zájmů žáků, profesionální orientace žáků a studentů 11. Tvorba Individuálního vzdělávacího plánu práce s talentovanými a zaostávajícími žáky, strategie a cíle IVP, způsoby hodnocení. Učitel a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou návrh na vyšetření, zpráva z poradny, dodržování doporučených postupů, zpětná kontrola apod.
Literatura
  • Pedagogická diagnostika '97 : sborník referátů z mezinárodní konfrence (Variant.) : Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika '97. info
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • BOHUŇKOVÁ, Petra a Jan ŠŤÁVA. Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy. 1998, 58 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.