ZS1MK_PD1 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí získaných v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika pro integrovaný vědní základ. Za účelem těsného spojení teorie s vyučovací praxí se klade důraz na praktickou činnost studentů. Výuka se bude zaměřovat na zpracování příprav na vyučovací hodiny (učivo prvouky, vlastivědy a přírodovědy). Dále studenti zpracují k jednotlivým klíčovým tématům motivační materiály a vytvoří návrhy pracovních listů se zaměřením na problémové úkoly a induktivní postupy při vyvozování učiva. Podzimní semestr bude zaměřen především na učivo z oblasti živé přírody, fyziky,chemie a historie.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat. 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka 3. Výukové prostředky a jejich využití 4. Práce s textovými materiály 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období. 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci. 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání je průběžné plnění úkolů během semestru a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.